Monday, July 15, 2013

Hukum Memegang al-Quran Ketika Solat Tarawih



Solan:

assalamualaikum wbt ustazah
saya ada satu soalan nak tanya sempena ramadhan ni, apa hukum memegang quran ketika solat terawih, dgn tujuan menambahkan fokus ketika solat?

Jawapan:

Wa’aalaikumus-salam wr.wb.
Jawapan ini dipetik daripada Dar-al-Ifta’ al-Misriyyah.

Bertaqarrub kepada Allah dengan amalan-amalan sunat adalah lebih afdhal jika digabung dengan dua hasanah, iaitu solat dan tilawah al-Quran. Muslim sangat ingin mengkhatam al-Quran di dalam solatnya. Oleh kerana tidak semua muslim mempunyai kemudahan untuk menghafaz, fuqaha’ telah berbicara tentang kemungkinan membaca al-Quran di mushaf ketika solat sama ada dengan cara memegang dengan tangan atau letak di atas sesuatu yang membolehkan orang yang solat itu melihat dan membacanya.

Fuqaha’ Mazhab asy-Syafi’ei dan yang difatwakan di dalam Mazhab Hanbali: harus baca al-Quran di mushaf ketika solat bagi imam dan orang yang solat sendirian, tidak ada beza sama ada solat fardhu atau sunat, orang yang hafaz atau tidak hafaz. Inilah yang muktamad, dinaqalkan oleh Imam Ibn Qudamah di dalam kitab al-Mughni daripada ‘Ataa’ dan Yahya al-Ansari yang termasuk dalam kalangan fuqaha’ as-salaf.

Diriwayatkan bahawa Aisyah r.a. berimamkan hambanya Zakwan r.a., dan Zakwan membaca al-Quran di mushaf. Sahih al-Bukhari dan al-Baihaqi.

Ditanya Imam az-Zuhri tentang seorang lelaki membaca al-Quran di mushaf ketika solat di dalam bulan Ramadhan, beliau menjawab: “Adalah khiaruna (orang-orang terpilih/terbaik dari kalangan kami), mereka membacanya di mushaf” Kitab al-Mudawwanah al-Kubra dan al-Mughni Ibn Qudamah.

Sebagaimana membaca al-Quran itu satu ibadah, melihat kepada mushaf juga satu ibadah. Dan menggabungkan satu ibadah kepada ibadah yang lain bukanlah sesuatu yang ditegah, bahkan boleh menambahkan pahala kerana ketika itu bertambah amal, iaitu melihat kepada mushaf.

Hujjatul-Islam, al-Ghazali berkata: “Sesungguhnya ada yang berkata harus khatam al-Quran dalam masa tujuh hari dengan membaca di mushaf kerana melihat kepada mushaf itu satu ibadah.”

Berdasarkan Qaedah Syara’, hukum wasilah (jalan) mengikut hukum maqasid (tujuan). Tujuan ialah baca al-Quran. Apabila tercapai tujuan dengan cara melihat apa yang tertulis di mushaf, maka perbuatan itu harus.

Imam an-Nawawi berkata di dalam kitab al-Majmu’: “Sekiranya dia (orang yang solat) membaca al-Quran di mushaf, tidak batal solatnya sama ada dia hafaz atau tidak. Bahkan wajib ke atasnya berbuat demikian jika dia tidak hafaz al-Fatihah. Sekiranya dia membelek lembarannya sekali sekala di dalam solat, tidak batal solatnya.

Kata al-‘Allamah Mansur al-Bahuti al-Hanbali: “Orang yang solat, harus membaca al-Quran di mushaf sekalipun dia seorang hafiz. Solat fardhu dan sunat sama sahaja.

Fuqaha’ Mazhab Hanafi dan Zahiri berkata, membaca al-Quran di mushaf ketika solat merosakkan (membatalkan) solat. Manakala fuqaha’ Mazhab Maliki mengatakan harus dalam solat sunat dan makruh dalam solat fardhu. Bagaimanapun hujah-hujah yang dikemukakan oleh Mazhab Hanafi dan Maliki telah dijawab oleh pihak yang mengatakan harus. Allahu A’lam

No comments: