Thursday, October 8, 2009

Puasa Enam dan Puasa Qada

Soalan:

Saya meninggalkan puasa Ramadhan selama enam hari kerana uzur syar’ei (haid), kemudian saya berpuasa enam hari dalam bulan Syawwal. Adakah puasa enam hari itu memadai untuk menggantikan puasa Ramadhan yang telah saya tinggalkan?
Huda, Uman.

Jawapan telah diberi oleh Prof Dr Muhammad Sayyid Ahmad al-Maseer, Universiti al-Azahar (29/10/2006):

Qada puasa Ramadhan wajib disempurnakan sebelum masuk bulan Ramadhan tahun berikutnya. Qada juga tidak wajib berturut-turut. Apa yang penting adalah seseorang itu menentukan niatnya pada hari dia hendak qada puasa yang ditinggalkannya kerana niat adalah satu rukun daripada rukun-rukun ibadah berdasarkan sabda Nabi s.a.w. bermaksud: “Sesungguhnya segala amalan itu dengan niat, dan sesungguhnya bagi setiap orang itu apa yang dia niatkan”. Niat membezakan antara sesuatu ibadah dengan yang lain. Niatlah yang menentukan sama ada apa yang dilakukan itu sunat atau fardu.
Walau bagaimanapun, harus menyatukan niat sekiranya amalan itu sama, iaitu seseorang melakukan satu perbuatan dengan dua niat. Maka sesiapa yang mandi junub pada hari Jumaat, harus baginya niat mengangkat hadas besar dan mandi sunat Jumaat, sesiapa yang masuk masjid, harus baginya solat sunat qabliyyah dua rakaat dan diniatkan sekali sunat tahiyyatul-masjid. Begitulah juga sesiapa yang meninggalkan puasa Ramadhan selama enam, harus baginya puasa qada dan diniatkan serta sunat Syawwal dengan syarat dia hendaklah niat qada terlebih didahulu.
Jadi sekiranya penanya ini berpuasa enam hari dengan niat puasa Syawwal tanpa niat qada, maka dia hanya dapat pahala sunat sahaja. Dia wajib qada puasa Ramadhannya pada hari-hari yang lain.
Allahu A’lam.

Dipetik daripada:
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Arabic-Ask_Scholar/FatwaA/FatwaA&cid=1161242208551

No comments: