Sunday, November 29, 2009

HUBUNGAN KELAMIN

Soalan:

Salam Ustazah,

Saya hendak bertanya apa hukum dan padangan Islamvterhadap isteri yang mengulum zakar suami atas perimntaannya?

Jawapan:

Salam,

perbuatan itu adalah haram kerana:

1. Allah telah berfirman maksudnya:
"Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kamu dan bertakwalah kepada Allah serta ketahuilah sesungguhnya kamu akan menemuiNya (pada hari akhirat kelak). Dan berilah khabar gembira (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman." (al-Baqarah;223)
Dalam ayat ini Allah ibaratkan isteri sebagai kebun tanaman, itu adalah kiasan kepada hubungan kelamin yg dilakukan adalah sebenarnya bertujuan utk mendapat zuriat. oleh itu satu tempat sahaja benih boleh tumbuh, iaitu faraj. dengan itu zakar tidak boleh di tanam di tempat lain daripada itu.
Manakala maksud ayat "datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai" bermaksud sama ada dimasukkan dari arah depan, tepi atau belakang tidak dilarang asalkan ia dimasukkan ke dalam faraj. Selain itu tidak boleh seperti dubur atau lain-lain.

2. Di samping itu bukankah pada zakar itu terdapat benda najis seperti air mazi dan wadi? hukum memakan benda najis adalah haram. dengan mengulumnya tidakkah nanti akan tertelan benda-benda najis tu?

Harap dengan penjelasan ini, perbuatan itu tidak diulang lagi. Isteri tidak wajib taat sekiranya suami suruh buat perkara yang haram.

Allahu A'lam.

No comments: