Tuesday, August 18, 2009

Waktu Isyak

Soalan

Salam Ustazah, saya inginkan penjelasan mengenai waktu untuk kita menunaikan solat Isyak. Saya dengar ada orang berkata Waktu Isyak bermula daripada mega merah sehingga pertengahan malam yang pertama, iaitu berada pada jarak masa pukul 1.00 pagi hingga ke pukul 2.00 pagi. Jika kita solat Isyak pada pukul 3.00 atau 4.00 pagi, ia diibaratkan seperti solat Subuh pada pukul 9.00 pagi.
Mohon penjelasan.
Terima kasih.

Jawapan

Salam

Waktu Isyak bermula apabila berakhirnya waktu maghrib. Ia berterusan sehingga terbit fajar sadiq. Tetapi waktu ikhtiar bagi solat isyak ialah anda tidak melewatkannya lebih daripada 1/3 pertama daripada malam.
Yang dimaksudkan dengan fajar sadiq ialah cahaya yang berselerak memanjang dan
mendatar di sebelah timur. Ia merupakan pantulan cahaya matahari yang diterima dari jarak yang jauh. Kemudian cahaya ini meninggi ke arah langit sedikit demi sedikit sehinggalah terbit matahari.
Dalil yang menunjukkan permulaan, penghujung dan waktu ikhtiar bagi waktu isyak ialah hadis yang membicarakan waktu-waktu solat yang diriwayatkan oleh Muslim (681) dan lainnya daripada Abi Qatadah r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesungguhnya tidur itu bukanlah satu kecuaian. Tetapi kecuaian ialah orang yang tidak mendirikan solat sehinggalah datang waktu solat yang lain".
Hadis ini menunjukkan bahawa waktu solat tidak akan berakhir kecuali setelah masuk waktu solat yang lain kecuali waktu subuh. Ia tidak termasuk dalam kaedah yang umum ini.
(Kitab Fekah Mazhab Syafie, jil 1, hal 142, Pustaka Salam 2005)

No comments: