Soalan:
Assalamu’alaikum
ustazah,
Saya ada mendengar
satu ceramah agama melalui YouTube. Penceramah tersebut mengajar supaya kita
membaca surah al-ikhlas setiap kali sujud di dalam solat fardhu untuk
mencukupkan bilangan tertentu supaya kita dapat masuk syurga.
Kemusykilan
saya, adakah ianya Sunnah yang diajar oleh Nabi s.a.w.?
Kalau bukan
Sunnah, apakah hukumnya membaca surah al-Ikhlas di dalam sujud?
Mohon pencerahan.
Terima kasih dan mohon maaf jika soalan ini mengganggu
Jawapan:
Wa’alaikumus-salam
wrwb.
Soalan sama
ada apa yang diajar seperti yang puan dengar itu Sunnah atau tidak sepatutnya
ditanyakan kepada orang yang menyampaikannya.
Sedia maklum
bahawa terdapat beberapa hadis sahih tentang kelebihan membaca surah al-Ikhlas.
Saya sebut
sebahagian daripadanya yang dinaqalkan oleh Ibn Kathir di dalam kitab
tafsirnya.
Pertama:
daripada Anas r.a. dia menceritakan bahawa seorang lelaki dari kalangan Ansar
menjadi imam solat di masjid Quba’. Setiap kali dia membaca surah dia akan mulakan dengan al-Ikhlas. Selepas itu
barulah dia membaca surah lain yang dipilihnya. Dia berbuat demikian pada
setiap rakaat. Para sahabat menegurnya
dengan berkata, “engkau memulakan dengan surah al-Ikhlas, kemudian engkau baca
pula surah yang lain. Kenapa engkau tidak cukup dengan membaca al-Ikhlas sahaja
atau mana-mana surah yang lain tanpa al-Ikhlas?”
Beliau menjawab,
“aku sekali-kali tidak akan meninggalkannya (surah al-Ikhlas). Kalau kamu suka
aku menjadi imam kamu dengan cara itu, aku akan teruskan. Kalau kamu tidak
suka, aku berhenti dari menjadi imam.”
Mereka pula
melihat dialah orang yang paling afdhal untuk menjadi imam. Mereka tidak suka
orang lain menggangtikannya.
Manakala Nabi
s.a.w. berkunjung ke tempat mereka, mereka menceritakan hal tersebut. Rasulullah
s. a.w. bertanya lelaki itu, “apakah yang menghalangmu melakukan apa yang disarankan
oleh sahabat-sahabatmu? Dan apakah yang mendorongmu tetap membaca surah ini
pada setiap rakaat?”
Dia menjawab,
“sesungguhnya aku cintakannya!”
Nabi s.a.w.
bersabda, “cintamu kepadanya akan membawamu masuk syurga!”
Riwayat al-Bukhari.
Kedua:
daripada Abi Sa’eid r.a. Rasulullah s.a.w. berkata kepada para sahabat r.a. “adakah
kamu tidak mampu untuk membaca satu pertiga al-Quran pada setiap malam?”
Soalan baginda
itu membuatkan mereka rasa berat. Lalu mereka berkata, “siapakah di antara kami
yang mampu berbuat demikian ya Rasulullah?”
Baginda s.a.w.
bersabda, “Allahul-Wahidus-Somad, satu pertiga al-Quran.” Riwayat Al-Bukhari.
Ketiga:
daripada Sahal bin Mu’az bin Anas
al-Juhani daripada ayahnya, Rasulullah s.a.w. bersabda, “sesiapa yang membaca
qul hua Allahu ahad sehingga habis (satu surah) 10 kali, Allah bina untuknya
sebuah istana di syurga.”
Lantas Umar
r.a. berkata, “kalau begitu kami akan membanyakkan membacanya ya Rasulullah.”
Baginda menjawab,
“Allah (memberi) lebih banyak dan lebih bagus.” Riwayat Ahmad dan ad-Darimi.
Saya tidak
menemui sebarang hadis tentang saranan membacanya di dalam sujud. Tetapi ada hadis
yang melarang membaca al-Quran ketika sujud, iaitu hadis riwayat Muslim yang
bermaksud, “… ketahuilah, sesungguhnya aku dilarang membaca al-Quran ketika
rukuk atau sujud. Adapun ketika rukuk, maka agungkanlah Tuhan kamu ‘Azza wa
Jalla. Adapun ketika sujud, maka berusahalah untuk berdoa, ia pasti akan
diperkenankan untuk kamu.”
Ketika mensyarah
hadis tersebut, Imam an-Nawawi berkata, “hadis tersebut menunjukkan larangan
membaca al-Quran di dalam rukuk dan sujud. Zikir yang ditugaskan di dalam rukuk
adalah tasbih. Dan zikir yang ditugaskan di dalam sujud adalah tasbih dan doa. Sekiranya
seseorang membaca al-Quran selain al-Fatihah hukumnya makruh tetapi tidak batal
solat. Sekiranya dia membaca al-Fatihah, terdapat dua pendapat. Yang lebih
sahih sama seperti membaca surah-surah lain, iaitu makruh dan tidak batal
solatnya. Pendapat yang kedua adalah haram dan batal solatnya. ini jika dia
sengaja. Jika dia baca dalam keadaan terlupa, tidak makruh.
Namun, sama
ada dia lupa atau sengaja, menurut Syafi’ei hendaklah dia sujud sahwi.
Allahu A’lam.
No comments:
Post a Comment