Wednesday, July 2, 2008

Solat Sunat Taubat dan Sunat Wudhuk

Soalan

a'kum ustazah,
semoga sihat dan sentiasa diberkati Allah S.W.T.

saya ingin bertanya tentang solat sunat taubat. saya ada merujuk sebuah buku, namun ianya kurang dpt membantu saya dlm hal2 ini..

1. jika seseorang itu telah bertaubat akan dosa besarnya yg lalu, wajibkah disertakan dgn melakukan solat sunat taubat supaya dosa2nya diampuni Allah S.W.T? selain menyesal, membencinya dan tidak akan mengulanginya lagi?

2. tentang waktu utk mengerjakannya, adakah boleh dilakukan pada waktu pagi? secara tepatnya lebih kurang pd pukul 7.00pg hingga 12.00tgh?

3. menurut buku, surah/ayat Al-Quran dibaca selepas Al-Fatihah ialah,
- rakaat pertama, ayat Al-Kursi (seeloknya 11 kali)
- rakaat kedua, surah Al-Ikhlas (seeloknya 11 kali)
soalan saya, bolehkah setiap kedua2nya saya baca hanya 1 kali shj?

4. tentang solat sunat wudhu pula, bolehkah dilakukan pd sejurus sebelum masuk waktu solat fardhu?

5. boleh ustazah terangkan secara ringkas waktu2 yg ditegah solat?

harap ustazah dpt membantu saya, hamba Allah yg hina lagi daif ilmu ini..

Wassalam.

Jawapan

Salam,

1. Namanya solat Sunat Taubat, jadi hukumnya adalah sunat, tidak wajib

2. Tidak ada waktu khusus untuk melakukannya, pada bila-bila masa selain waktu yang ditegah (selepas solat subuh, selepas solat asar, ketika matahari sedang naik, sedang tenggelam dan sedang tegak di atas kepala)

3. Surah-surah selain al-Fatihah adalah tidak wajib, boleh baca apa-apa surah sebanyak mana yang kita mampu.

4. Solat sunat wudhuk dilakukan selepas selesai berwudkuk, sama ada masuk waktu atau belum. Tiada waktu larangan untuknya. Jika tidak dilakukan selepas berwudhuk, maka luputlah waktunya, tidak disunatkan lagi.

5. Waktu yang ditegah, lihat jawapan no. 2.

Allahu A'lam, moga membantu.

No comments: