Soalan
Salam..
Ustazah, di sini sy ada beberapa persoalan mengenai ibadah.
1- Sahkah solat sy jika semasa sujud, telapak tangan sy dilapik dengan telekung scr tidak sengaja? ( tapak tangan tidak menyentuh sejadah scr langsung?)
Apakah ada hukum dan hadith yang sahih mengenai hal ini?
2- Adakah terbatal wuduk seseorang PEREMPUAN itu jika keputihan keluar? Blhkah Ustazah berikan sumber yang sahih mengenai hal ini?
3- Andainya seseorng itu tidak pasti dia masih lg mpunyai wuduk atau tidak, apakah harus baginya mengmbil wuduk semula? Ada mengatakan bhw jika mengmbil wuduk
semula, perbuatan itu mewarisi pembaziran..
4- Mengikut mazhab imam Syafie, tempoh maksimum keluar darah haid ialah selama 15 hari 15 malam. Bagaimana sekiranya tempoh haid seseorang itu sudah melebihi tempoh
tersebut tetapi darah masih ada dan mpunyai sifat darah haid seperti bwarna coklat kemerahan, msh mengalir dan berbau. Untuk pengetahuan Ustazah, pada tempoh awl haid,
(hari pertama, kedua dan ketiga...)darah tsebut msh belum mengalir dan hanya bertompok coklat shj.
Jawapan
Salam.
1. Sah solat berdasarkan Hadis riwayat Ibn Majah, Rasulullah SAW solat di Masjid Bani al-Asyhal, baginda mengalas dua tapak tangan dengan kain yang menyelimuti badannya supaya tidak terkena anak-anak batu. Walau bagaimanapun sunat tidak dilapik, supaya tidak bercanggah dengan pendapat yang mengatakan wajib dibuka.
2. Keluar keputihan batal wuduk. Banyak dalil yang menunjukkan, keluar sesuatu dari salah satu daripada dua jalan (qubul dan dubur) membatalkan wudhuk. boleh dikatakan semua ulamak sepakat dalam hal ini. Di dalam Sahih Bukhari dan Muslim baginda bersabda kepada Orang yang keluar mazi, maksudnya: "hendaklah kamu basuh kemaluanmu dan berwudhuk".
3. Jika seseorang ragu-ragu sama ada wudhuknya telah batal atau tidak, maka hukumnya tidak batal. Namun membaharui wudhuk adalah sunat. Anas bin Maik RA berkata, Rasulullah SAW berwudhuk setiap kali hendak solat. Seseorang bertanya kepadanya (Anas): "Kamu pula bagaimana?" Anas menjawab: "Kami solat beberapa kali dengan satu wudhuk selagi mana kami tidak berhadas". Riwayat Ahmad dan al-Bukhari.
4. Tidak ada nas, al-Quran atau Hadis yang secara jelas menetapkan tempoh minimum dan maksimum haid. Lantaran itu ijtihad dilakukan berdasarkan kebiasaan kebanyakan wanita. Mengikut pendapat yang dikeluarkan hasil daripada ijtihad yang sahih adalah tidak salah, malah kadang-kadang ia merupakan satu keperluan. Kalau tidak, kita akan berada dalam keadaan keraguan dan ketidakpastian. Jadi selagi mana tidak ada bukti yang lebih kukuh, saya berpendapat, kita pegang apa yang telah diijtihadkan oleh ulamak terdahulu. Jadi jika sudah melebihi 15 hari, mandi dan solat walaupun darah masih keluar.
Allahu A'lam.
No comments:
Post a Comment