Wednesday, August 5, 2009

TAWASSUL

Soalan:

assalamualaikum,ustazah

sebenarnya boleh ke kita bertawasul apabila kita berdoa?saya ada terbaca satu artikel yang ada mengatakan bahawa salah satu cara agar doa kita dimakbulkan adalah dengan cara bertawasul dengan seseorang yang dikasihiNya iaitu Rasulullah s.a.w...boleh ustazah huraikan?

Jawapan:

Wa'alaikumus-salam wr.wb.

Tawassul bermaksud berdoa kepada Allah dengan perantaraan makhluk. Contohnya: “Ya Allah dengan kemuliaan si fulan itu di sisiMu, sembuhkanlah penyakitku ini” atau seumpamanya. Berbagai-bagai pendapat dikemukakan mengenainya. Menurut Imam Hasan al-Banna di dalam risalah Ta’limnya, Doa yang dikaitkan dengan tawasul kepada Allah menggunakan perantaraan salah satu makhlukNya adalah perkara yang melibatkan perselisihan pendapat yang bersifat cabang. Masalah ini lebih kepada masalah dalam kaedah berdoa dan bukan masalah akidah.
Di dalam kitab ‘At-Tawassul: Anwa’uhu wa Ahkamuhu’, al-Albani menyatakan bahawa hanya tiga jenis tawassul yang harus:
1. Bertawassul dengan Nama Allah Yang Maha Indah (Asama’ al-Husna) atau SifatNya Yang Maha Tinggi. Contohnya: Ya Allah, tiada tuhan melainkan Engkau, aku memohon kepadaMu dengan NamaMu Yang Indah, SifatMu Yang Tinggi, sampaikanlah hajatku ini....
2. Bertawassul dengan amal soleh yang pernah dilakukan oleh orang yang berdoa itu. Contohnya: Ya Allah, dengan sebab aku beriman kepadaMu, aku mengikut sunnah Nabimu, aku berbakti kepada kedua ibu bapaku, ampunkanlah dosa-dosaku.
3. Bertawassul dengan meminta seseorang yang soleh berdoa untuk kita. Contohnya: kita berada dalam keadaan yang amat tertekan dan kita sedar diri kita banyak kelemahan, banyak dosa dan sering cuai dalam melaksanakan perintahNya. Maka kita meminta seseorang yang diketahui alim dan wara’ supaya berdoa kepada Allah agar meringankan masalah yang kita hadapi.

No comments: