Soalan:
Ustazah, saya nak minta ustazah jelaskan maksud ayat 21
hingga 25 surah Sad (surah 38). Ada yang mengatakan ayat itu berkaitan dengan
satu kesalahan Nabi Daud, di mana beliau telah terpikat pada seorang wanita
jelita yang telah mempunyai suami, sedangkan Nabi Daud sendiri telah mempunyai
99 orang isteri. Suami wanita itu berada di medan perang, maka Nabi Daud telah
mengarahkan agar suami wanita itu dibunuh supaya dia dapat menihaki wanita
tersebut.
Cerita tersebut benar-benar mengelirukan. Harap ustazah
dapat tolong jelaskan.
Jzkl.
Jawapan:
Kisah seumpama itu ada disebut di dalam sesetengah kitab
tafsir. Antaranya Jami’ al-Bayan fi Tafsir al-Quran oleh Ibn Jarir at-Tobari
(wafat 310H).
Menurut Ibn Kathir, kisah yang disebut oleh beberapa orang
mufassir kebanyakannya diambil daripada Israeliyat. Tidak sabit satupun Hadis
yang sahih daripada Nabi s.a.w. yang wajib diikuti. Terdapat satu Hadis riwayat
Ibn Abi Hatim, tetapi sanadnya tidak sahih kerana ia daripada riwayat Yazid
ar-Raqasyi daripada Anas r.a. Yazid, meskipun termasuk dalam kalangan
orang-orang soleh, tetapi Hadisnya lemah di sisi Imam-imam Hadis. Maka yang
lebih baik ialah kisah itu hanya sekadar boleh dibaca dan serahkan ilmunya
kepada Allah. Sesungguhnya al-Quran itu benar dan apa yang terkandung di
dalamnya adalah benar.
Imam ar-Razi (wafat 606H) di dalam kitabnya Mafatih
al-Ghaib, at-Tafsir al-Kabir dengan tegas menolak kebenaran cerita tersebut. Beliau
mengemukakan beberapa hujjah yang cukup mantap berpandukan al-Quran dan
as-Sunnah. Antara hujjah-hujjah beliau ialah:
1.
Cerita sebegini kalau dinisbahkan kepada seorang
manusia paling fasiq dan paling jahat sekalipun, dia tidak akan mengaku dan
menolak dengan sekerasnya mungkin sampai ke tahap dia akan melaknat orang yang
mengaitkan dirinya dengan perbuatan sedemikian. Kalau itulah keadaan orang
fasiq, maka bagaimana mungkin orang berakal boleh mengaitkan cerita mungkar itu
dengan seorang nabi yang maksum?
2.
Cerita itu mengandungi dua perkara besar, iaitu
usaha membunuh seorang lelaki muslim (dikatakan bernama Uriya) tanpa alasan dan
kedua tamak kepada isterinya. Perkara pertama merupakan sesuatu yang mungkar
kerana Nabi s.a.w. telah bersabda maksudnya: “Sesiapa yang berusaha untuk
menumpahkan darah seorang muslim walaupun dengan separuh perkataan, dia datang pada
hari qiamat nanti dalam keadaan tertulis di antara kedua matanya ‘orang yang
putus harap daripada rahmat Allah’. Perkara kedua juga sangat besar
kemungkarannya kerana Nabi s.a.w bersabda maksudnya: “Muslim itu ialah orang
yang menjaga keselamatan orang-orang Islam daripada gangguan lidah dan
tangannya”. Dalam kisah ini Uriya tidak selamat dari gangguan Nabi Daud sama
ada nyawa dan isterinya.
3.
Sebelum ayat 21 – 25 ini Allah telah memuji Nabi
Daud dengan beberapa sifat (ayat 17 – 20) dan selepas ayat-ayat ini juga Allah
menyebut beberapa sifat lagi.
Sifat-sifat itu ialah:
i.
Allah perintahkan Nabi Muhammad s.a.w. agar
mengikuti Nabi Daud dari segi sabar. Kalau kita kata Nabi Daud tidak sabar
melawan nafsu, bahkan berusaha menumpahkan darah seorang muslim bagi memenuhi
nafsunya, bagaimana pula Allah perintahkan Nabi Muhammad mencontohinya dari segi
sabar dalam mentaati Allah?
ii.
Allah sifatkannya sebagai hambaNya, iaitu orang
yang sempurna ubudiyyahnya kepada Allah dengan mentaatiNya dan menjauhi segala
laranganNya.
iii.
Dia seorang yang kuat ( ٱلأَيْدِ ذَا). Tidak
syak lagi kuat di sini bermaksud kuat dari segi pegangan agama kerana kekuatan
yang lain daripada segi agama, raja-raja yang kafirpun memilikinya. Kekuatan dari
segi agama bermakna dia sangat teguh pegangannya. Maka bagaimana mungkin dia
akan melakukan kemungkaran membunuh dan merampas isteri orang?
iv.
Dia seorang awwab, iaitu banyak (selalu) kembali
kepada Allah. Mana mungkin orang yang sentiasa kembali kepada Allah boleh
dipengaruhi nafsu membunuh dan membuat kejahatan?
v.
FirmanNya (bermaksud): “Sesungguhnya Kami telah
mudahkan gunung-ganang bersama-sama dengannya”, adakah munasabah Allah mudahkan
gunung-gunung untuk dia menjadikan wasilah untuk berbuat jahat dan membunuh?
vi.
FirmanNya “Dan (Kami mudahkan juga) unggas turut
berhimpun bersama-sama dengannya”. Dikatakan bahawa dia diharamkan memburu
segala jenis burung. Maka bagaimana mungkin seorang yang burungpun aman dari
buruannya, tetapi seorang lelaki muslim dianiayainya?
vii.
“Dan Kami kuatkan kerajaannya,” Mustahil ayat
ini bermaksud Allah kuatkan kerajaannya mengikut acuan duniawi. Pastinya Allah
kuatkan kerajaannya dengan perkara-perkara yang boleh membawa kebahagiaan dunia
dan akhirat.
viii.
“serta Kami kurniakan kepadanya hikmah
kebijaksanaan dan kepitahan berkata-kata (dalam menjalankan hukum dan
menjatuhkan hukuman).” Hikmah adalah satu istilah yang merangkumi makna ilmu
dan amal. Bagaimana Allah mengiktiraf beliau seorang yang mempunyai hikmah
kalau dia masih terperangkap dengan perangai yang jijik?
Dan selepas cerita mengenai perselisihan itu, Allah sebut lagi beberapa
sifat kebaikan Nabi Daud a.s.
i.
Allah berfirman maksudnya: “dan sesungguhnya dia
mempunyai kedudukan yang dekat di sisi Kami serta tempat kembali yang sebaik-baiknya
(pada hari akhirat kelak).” Firman ini disebut selepas Allah menceritakan kisah
perselisihan dua orang yang datang menemui Nabi Daud a.s. Kalau benar beliau
telah melakukan kemungkaran, tak mungkin dia dikatakan orang yang mempunyai
kedudukan yang rapat di sisi Tuhan.
ii.
FirmanNya: “ Wahai Daud, sesungguhnya Kami telah
menjadikanmu khalifah di bumi,” Kalaulah Nabi Daud telah melakukan kejahatan,
adakah dia layak dilantik oleh Allah menjadi khalifahNya?
Sebagai kesimpulan, ar-Razi berkata: orang
yang mendapat pujian begitu rupa daripada Allah Ta’ala, tidak harus bagi kita
memburuk-burukkannya. Andaikanlah dia bukan seorang Nabi, maka tidak syak juga
dia adalah seorang muslim. Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Jangan kamu
menyebut tentang orang yang telah mati dari kalangan kamu kecuali dengan
kebaikan”. Kemudian, andaikanlah cerita itu betul, maka meriwayatkannya dan
menyebutnya tidak akan mendatangkan pahala sedikitpun kerana menyebarkan
keburukan, kalaupun tidak berdosa, ia tidak mendatangkan pahala. Dan jika
diandaikan kisah ini palsu, maka orang yang menceritakannya akan mendapat siksa
yang amat berat. Allah Ta’ala berfirman maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang
yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang
beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia
dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu
tidak mengetahui (yang demikian).” An-Nur:19
Daripada Sa’eid bin al-Muasayyab r.a., Ali
bin Abi Talin r.a. berkata: “Sesiapa di antara kamu bercerita tentang Nabi Daud
sebagaimana yang dikisahkan, aku akan sebat dia sebanyak 160 kali sebatan”,
iaitu hukuman had ke atas orang yang membuat cerita bohong mengenai nabi-nabi.
AllahuA’lam.
No comments:
Post a Comment