Tuesday, August 28, 2012

Hukum Menggunakan Kulit dan Bulu Babi

Soalan:

Salam, Ustazah

Sy ada beberapa soalan tentang kulit & bulu babi. sy harap ustazah dpt membantu sy.

Setelah 3 thn memakai 1 seluar jeans ni, baru sy sedar, dia punya label dekat blakng seluar tu diperbuat dr kulit. kulit tu titik2 smcm. sy x rasa tu kulit lembu.
sy rasa tu kulit babi.. bila google2 kulit babi, sy ada jumpa gmbr yg lebih kurang dgn label leather dekat seluar sy. so sy rasa tu kulit babi..kuat sangkaan tu mmg kulit babi.

Sy fhm kalau sentuh semasa kering, x perlu samak kn ustazah?

Masalahnya ustazah, sy dh basuh seluar tu dgn bnyk baju.. boleh jadi dh 2 almari..pakaian sy dh bersentuhan dgn kulit babi tu dlm keadaan basah.
bukan tu sj, baldi, tmpt penyidai baju, hanger, mesin basuh dan lain2 tmpt yg pernah kena seluar tu mcm mn ustzah? adakah semua dikira najis berat? dh 3 tahun.. mesti mcm semua tmpt kena.. itu amat merisaukan sy..

soalan sy,

1. adakah sy perlu samak SEMUA pakaian sy yg pernah terbasuh dgn seluar jeans tersebut? ( ada yg sy ingat, ada yg tak)
Mcm mana ya?

2. kalau mesin basuh tu sy x samak, sy basuh pulak telekung dn sejadah, perlukah sy menyamak telekung dan sejadah sy?

3. bagaimana pula dgn pakaian2 rakan2 sy yg pernah menggunakan mesin basuh tersebut? adakah pakaian mereka dikira bersih?

4. Smlm sy telah menyamak mesin basuh di rumah sy. tp sy bancuh air tanah dlm baldi yg belum disamak. sbb x ingat pun pasal baldi tu. sy khuatir baldi tu sy pernah guna utk letak seluar jeans tersebut semasa basah. myb ja pernah letak atau tak. sy x ingat sngt sbb dh 3 bulan x guna baldi tu.

adakah sy perlu menyamak semula mesin basuh? ke x perlu?

Lepas tu, ms saya tgh google2 sy terbaca pulak pasal berus drpd bulu babi utk teknik rebonding.

sy pernah melakukan teknik reboding 1 thn yang lalu.. tp sy x pasti berus dia guna bulu apa. boleh jadi berus bulu babi...perlukah sy ke kedai tu dan tny? sbb dh setahun berlaku. mak sy ckp, jgn tny. sbb nnti sy lg susah hati. n benda dh lama jd jd bila sy ke kedai tu nk tny mesti dia tutup.. so smpai hr ni sy x tny.

kalau bulu babi, sy kena samak seluruh badan ka ustzah?
tudung? telekung? apa2 yg telah terkena rambut sama ada basah/ kering sy perlu di samak? rambut yg gugur di lantai lg..

1. apa yg perlu di samak? cukup tak jika sy sekadar samak rambut sy?

2. barang2 lain seperti tudung tidak perlu samak x apa kan?

Ustazah, masalah ni amat menggangu kehidupan harian sy sngt... rasa susah hati 24 jam. sy rs nak nangis setiap masa sbb rasa semua barang sy dh kena najis mughallazah. dh 2 bulan sy susah hati. mula nk jadi penyakit waswas.. semua benda kotor.
Nk solat pun terganggu..apatah lg nk baca buku..
sy berharap sngt ustzah dpt membantu sy..

Jawapan:

Salam,

Diharap saudari dapat bertenang dalam menghadapi masalah ini. Saya cuba beri pandangan sekadar termampu, mudah-mudahan dapat membantu. Apa yang perlu saudari lakukan ialah:

1. Tanggalkan label daripada seluar. Basuh seluar, kemudian boleh pakai seperti biasa.

2. Segala perkakas seperti baldi, mesen basuh dan pakaian-pakaian semua tak perlu disamak kerana:

i. Ia berlaku dengan cara tidak sengaja, saudari ketika itu tidak tahu dan tidak sedar kewujudan sesuatu yang najis. Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah memaafkan umatku daripada apa yang silap, lupa dan dipaksa." Riwayat Ibn Majah.

ii. Ulama berselisih pendapat tentang cara menyucikan najis babi. Sebahagian ulama berpendapat wajib dibasuh 7 kali dan salah satunya dengan tanah qias kepada cara membasuh bekas yang dijilat anjing. Sebahagian lain berpendapat cukup basuh sekali sahaja. Kata Imam an-Nawawi di dalam kitab 'Syarah Muslim': Kebanyakan ulama berpendapat najis babi tidak perlu dibasuh 7 kali. Ini merupakan kata-kata asy-Syafi'ei, dan ia merupakan kata-kata yang kuat dari segi dalilnya.

iii. Ulama juga berbeza pendapat dari segi adakah kulit binatang yang mati itu (bangkai) najis atau tidak setelah dibersihkan atau disertu? Ada tujuh pendapat, saya akan sebut dua sahaja. Pendapat pertama: semua kulit bangkai suci kecuali kulit anjing dan babi. Ini merupakan pendapat asy-Syafi'ei dan lain-lain. Pendapat kedua: semuanya suci termasuk kulit anjing dan babi. Kata an-Nawawi, ini merupakan pendapat Daud az-Zohiri juga Abu Yusuf. Kata Imam asy-Syaukani, inilah pendapat yang rajih (yang menepati dalil) kerana Hadis tidak membezakan antara semua binatang. Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: "Mana-mana kulit bangkai yang disertu, maka sesungguhnya ia telah suci." Riwayat Muslim, Ahmad, Ibn Majah dan at-Tirmizi daripada Ibn Abbas r.a.

iv. Jadi, oleh kerana masalah ini ada perbezaan pendapat, tidak salah kita ambil pendapat yang paling mudah dan praktikal serta tidak membebankan. Aisyah r.a. berkata maksudnya: "Rasulullah s.a.w. tidak diberi pilih antara dua perkara kecuali baginda akan memilih yang paling mudah antara keduanya selama mana ia bukan dosa. Jika ia dosa, baginda adalah manusia yang paling jauh darinya." Riwayat al-Bukhari dan Muslim

3. Berkaitan dengan bulu yang digunakan untuk rebonding, tidak wajiblah diusul periksa lagi apa yang telah lepas. Namun pada masa hadapan eloklah berhati-hati. Masalah penggunaan bulu babi juga ada khilaf di kalangan ulama. Majoriti berpendapat najis dan haram digunakan kecuali dalam keadaan darurat. Sebahgian ulama berpendapat harus digunakan. Jadi, yang sudah lepas itu insya Allah dimaafkan, lagipun kita tidak pasti. Untuk masa-masa akan datang, perlulah berhati-hati.

Allahu A'lam.

3 comments:

Badrina Ibtisam said...

assalamualaikum.

bagaimana pula kalau kita tlh memakai sesuatu produk yg tidak halal? contohnya produk tersebut mempunyai lemak babi. adakah tdk perlu disamak juga?

Lienda collections said...

Saya sudah tegur ipar saya bahawa cover ipad yang di gunakan di buat dari kulit babi tetapi dia menafikan dan memakai seperti biasa,Soalan nya:

1. apa kah najis setiap peralatan dan makanan yang di sentuh ipar saya sama ada dalam keadaan basah atau kering.
2.adakah saya berdosa kerana gagal meyakinkan dia.

Aina Huzaimi said...

Perlu ke saya samak kerana saya menggunakan berus babi untuk, dan saya terpegang mulut dan rambut saya