Solan:
assalamualaikum wbt ustazah
saya ada satu soalan nak tanya sempena ramadhan ni, apa hukum memegang quran ketika solat terawih, dgn tujuan menambahkan fokus ketika solat?
saya ada satu soalan nak tanya sempena ramadhan ni, apa hukum memegang quran ketika solat terawih, dgn tujuan menambahkan fokus ketika solat?
Jawapan:
Wa’aalaikumus-salam wr.wb.
Jawapan ini dipetik daripada Dar-al-Ifta’ al-Misriyyah.
Bertaqarrub kepada Allah dengan amalan-amalan sunat adalah
lebih afdhal jika digabung dengan dua hasanah, iaitu solat dan tilawah
al-Quran. Muslim sangat ingin mengkhatam al-Quran di dalam solatnya. Oleh kerana
tidak semua muslim mempunyai kemudahan untuk menghafaz, fuqaha’ telah berbicara
tentang kemungkinan membaca al-Quran di mushaf ketika solat sama ada dengan
cara memegang dengan tangan atau letak di atas sesuatu yang membolehkan orang
yang solat itu melihat dan membacanya.
Fuqaha’ Mazhab asy-Syafi’ei dan yang difatwakan di dalam
Mazhab Hanbali: harus baca al-Quran di mushaf ketika solat bagi imam dan orang
yang solat sendirian, tidak ada beza sama ada solat fardhu atau sunat, orang
yang hafaz atau tidak hafaz. Inilah yang muktamad, dinaqalkan oleh Imam Ibn
Qudamah di dalam kitab al-Mughni daripada ‘Ataa’ dan Yahya al-Ansari yang
termasuk dalam kalangan fuqaha’ as-salaf.
Diriwayatkan bahawa Aisyah r.a. berimamkan hambanya Zakwan
r.a., dan Zakwan membaca al-Quran di mushaf. Sahih al-Bukhari dan al-Baihaqi.
Ditanya Imam az-Zuhri tentang seorang lelaki membaca
al-Quran di mushaf ketika solat di dalam bulan Ramadhan, beliau menjawab: “Adalah
khiaruna (orang-orang terpilih/terbaik dari kalangan kami), mereka membacanya
di mushaf” Kitab al-Mudawwanah al-Kubra dan al-Mughni Ibn Qudamah.
Sebagaimana membaca al-Quran itu satu ibadah, melihat kepada
mushaf juga satu ibadah. Dan menggabungkan satu ibadah kepada ibadah yang lain
bukanlah sesuatu yang ditegah, bahkan boleh menambahkan pahala kerana ketika
itu bertambah amal, iaitu melihat kepada mushaf.
Hujjatul-Islam, al-Ghazali berkata: “Sesungguhnya ada yang berkata
harus khatam al-Quran dalam masa tujuh hari dengan membaca di mushaf kerana
melihat kepada mushaf itu satu ibadah.”
Berdasarkan Qaedah Syara’, hukum wasilah (jalan) mengikut hukum
maqasid (tujuan). Tujuan ialah baca al-Quran. Apabila tercapai tujuan dengan
cara melihat apa yang tertulis di mushaf, maka perbuatan itu harus.
Imam an-Nawawi berkata di dalam kitab al-Majmu’: “Sekiranya
dia (orang yang solat) membaca al-Quran di mushaf, tidak batal solatnya sama
ada dia hafaz atau tidak. Bahkan wajib ke atasnya berbuat demikian jika dia
tidak hafaz al-Fatihah. Sekiranya dia membelek lembarannya sekali sekala di
dalam solat, tidak batal solatnya.
Kata al-‘Allamah Mansur al-Bahuti al-Hanbali: “Orang yang solat,
harus membaca al-Quran di mushaf sekalipun dia seorang hafiz. Solat fardhu dan
sunat sama sahaja.
Fuqaha’ Mazhab Hanafi dan Zahiri berkata, membaca al-Quran
di mushaf ketika solat merosakkan (membatalkan) solat. Manakala fuqaha’ Mazhab
Maliki mengatakan harus dalam solat sunat dan makruh dalam solat fardhu. Bagaimanapun
hujah-hujah yang dikemukakan oleh Mazhab Hanafi dan Maliki telah dijawab oleh
pihak yang mengatakan harus. Allahu A’lam
No comments:
Post a Comment