SOALAN:
Assalamualaikum
ustazah. Nk tanya, solat hajat,solat tasbih,solat taubat tu mmg ada ya ustazah?
JAWAPAN:
Waalaikumussalam
wrwb.
Solat Hajat:
Daripada
Abdullah bin Abi Aufa r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesiapa yang
mempunyai hajat daripada Allah atau daripada seseorang anak Adam, hendaklah dia
berwuduk, maka perelokkanlah wuduknya, kemudian hendaklah dia menunaikan solat
dua rakaat. Kemudian hendaklah dia memuji Allah dan berselawat ke atas Nabi
s.a.w. kemudian hendaklah dia berdoa … (lafaz doa seperti yang terdapat di
dalam buku-buku doa)..” Riwayat at-Tirmizi, Ibn Majah dan lain-lain.
Ulamak
menamakan solat ini sebagai solat hajat.
Di
kalangan ulamak terdapat perselisihan pendapat dari segi keharusan beramal
dengan hadis ini disebabkan perselisihan mereka dari segi statusnya sama ada
sahih atau sebaliknya.
Sebahagian
berpendapat tidak harus diamalkan dan sebahagian berpendapat harus beramal
dengannya kerana dua sebab:
i.
Hadis ini
diriwayatkan melalui beberapa jalur yang boleh menjadi penguat antara satu sama
lain
ii.
Dalam hal-hal
yang berkaitan dengan fadhilat atau kelebihan amal, boleh beramal dengan hadis
dhaif selagi mana tidak bercanggah dengan nas yang lebih sahih. Inilah yang
dipegang oleh majority ulamak.
Solat
Tasbih:
Fuqahak
berbeza pendapat dari segi hukum solat tasbih sama ada ia disunatkan atau
tidak. Jumhur berpendapat ia disunatkan kerana banyak riwayat mengenainya,
walaupun terdapat beberapa kelemahan dari segi sanad periwayatannya namun ia
menjadi penguat antara satu sama lain. Majority ulamak dari kalangan salaf
melakukannya dan ia diikuti oleh umat Islam generasi demi generasi sehingga
kini.
Solat
Taubat:
Ali r.a.
berkata: “Abu Bakar menceritakan kepadaku, dan telah benarlah Abu Bakar r.a.
yang berkata: “Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersaba (maksudnya): “Tiada
seorang hambapun yang melakukan dosa, lalu dia bersuci dengan sebaiknya
kemudian dia melakukan solat dua rakaat, kemudian dia beristighfar memohon
ampun daripada Allah, kecuali Allah akan mengampunkannya.” Kemudian baginda
s.a.w. membaca ayat ini yang bermaksud: “Dan juga orang-orang yang apabila
melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat
kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang
mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan
perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedangkan mereka mengetahui (akan
salahnya dan akibatnya).” (Aali ‘Imran:135) Riwayat Ahmad dan lain-lain.
No comments:
Post a Comment