Soalan:
Salam.
Ustzh, saya
ada satu kemusykilan. Mohon penjelasan ttg hukum wanita yg kematian suami.
Baru-baru ni kawan saya, suaminya meninggal dunia kerana kemalangan jalanraya.
Jenazah dimandi dan dikafankan di hospital. Kemudian dibawa ke surau taman
untuk disembahyangkan. Kawan saya tidak sempat menziarahinya di hospital.
Tetapi dia ke surau untuk sama-sama sembahyang jenazah dan menatap wajahnya
buat kali terakhir, kemudian turut mengiringi jenayah hingga ke kubur bersama
ahli keluarga.
Dia
dimarahi oleh abang iparnya. Katanya, apabila suami meninggal isteri wajib
beriddah. Wanita dalam iddah haram keluar rumah kecuali kerana darurat sahaja.
Kawan saya
sangat susah hati, ustzh. Dah la suami meninggal secara mengejut, solatkan
jenazahnya pun berdosa?
Jawapan:
Wassalam.
Ucapan takziah
kepada kawan puan. Moga Allah berikannya ganjaran sabar dan gantikannya dengan
yang lebih baik.
Terdapat beberapa
hukum berkaitan dengan persoalan yang ditanyakan.
1.
Hukum
wanita solat jenazah. Solat ke atas jenazah adalah fardhu kifayah yang dituntut
ke atas umat Islam. Dan tidak terdapat nas yang melarang wanita solat ke atas
jenazah. Ini menunjukkan wanita juga harus melaksanakannya. Hal ini disepakati
oleh imam-imam semua mazhab.
2.
Hukum
tasyyie atau mengiringi jenazah hingga ke kubur. Mengiringi jenazah adalah satu
daripada tanggungjawab muslim ke atas saudaranya. Namun wanita tidak digalakkan
melakukannya. Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Ummu Atiyyah r.a.
bahawa beliau berkata maksudnya: “Kami (kaum wanita) dilarang dari mengiringi
jenazah. Tetapi tidak dipertegaskan ke atas kami.” Ibn Hajar berkata: “ia
bermaksud bahawa larangan mengiringi jenazah tidak dipertegaskan sebagaimana
larangan-larangan lain. Seolah-olahnya beliau berkata, Baginda tidak suka kami
mengiringi jenazah, namun tidak mengharamkannya.” Al-Qurtubi pula berkata: “Zahir
kata-kata Ummu Atiyyah itu menunjukkan larangan tanzih, iaitu bukan larangan
tahrim. Inilah pendapat majority ahli ilmu. Imam Malik cenderung mengatakan
harus. Demikian juga pendapat ahli (penduduk) Madinah. Dalil yang menunjukkan
harus ialah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abi Syaibah daripada Abu Hurairah
r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. sedang mengiringi jenazah. Tiba-tiba Umar r.a.
terpandang seorang wanita turut mengiringi, lalu beliau menegur wanita itu. Maka
Rasulullah s.a.w. bersabda: “Biarkanlah dia wahai Umar…” Hadis ini dikeluarkan
juga oleh Ibn Majah dan an-Nasaei. Juga terdapat daripada jalur lain yang
perawinya adalah tsiqah.”
3.
Hukum
wanita dalam iddah keluar rumah. Dalam hal ini terdapat firman Allah yang
bermaksud: “Janganlah kamu mengeluarkan mereka dari rumah-rumah kediamannya
(sehingga selesai idahnya), dan janganlah pula (dibenarkan) mereka keluar (dari
situ), kecuali (jika) mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan itulah
aturan-aturan hukum Allah (maka janganlah kamu melanggarnya); dan sesiapa yang
melanggar aturan-aturan hukum Allah maka sesungguhnya ia telah berlaku zalim
kepada dirinya. (Patuhilah hukum-hukum itu, kerana) engkau tidak mengetahui
boleh jadi Allah akan mengadakan, sesudah itu, sesuatu perkara (yang lain).” (At-Talaaq 65:1)
Kalau dilihat kepada perbahasan fuqaha’ tentang ayat di atas, kita
dapati mereka memfokus kepada hak dan tanggungjawab wanita beriddah untuk
tinggal menetap di rumah tempat dia tinggal bersama suaminya sebelum bercerai
sama ada cerai hidup atau mati. Wanita beriddah tidak boleh berpindah dari
rumah itu sepanjang berada dalam iddah kecuali dalam keadaan darurat seperti
rumah tidak selamat untuk diduduki, tuan rumah tidak mahu menyewakan lagi rumah
itu, persekitaran kejiranan yang tidak aman dan seumpamanya.
Adapun keluar untuk menunaikan sesuatu keperluan di waktu siang tidaklah
dilarang.
Di dalam kitab “Nihayah al-Muhtaj”, kitab fiqh Mazhab Syafie dinyatakan:
“Wanita yang berada dalam iddah kematian boleh keluar dari rumah.. ini kerana
dia tidak berhak mendapat nafkah, dan telah kehilangan orang yang
bertanggungjawab menyara keperluan hidupnya. Maka dia harus keluar di waktu
siang untuk membeli makanan dan berjual beli hasil tenunan dan sebagainya. Dalilnya
adalah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Jabir r.a. katanya: “Ibu
saudaraku telah diceraikan suaminya. Dia keluar untuk memotong pokok khurmanya.
Maka dia dimarahi seorang lelaki yang menghalangnya daripada keluar. Dia mengadu
kepada Nabi s.a.w. Maka baginda bersabda kepadanya: “Potonglah pokok khurmamu. Mudah-mudahan
kamu dapat bersedekah atau membuat sesuatu kebaikan.” Imam Syafie berkata: “Pokok
khurma orang Ansar berdekatan dengan rumah. Dan memotongnya hanya dilakukan
pada waktu siang.” Sekiranya terdapat orang yang boleh memenuhi keperluannya,
tidak harus baginya keluar kecuali darurat. Begitu juga harus baginya keluar
malam jika perlu dan ia tidak boleh dilakukan pada waktu siang. Harus juga
baginya keluar di waktu malam ke rumah jiran untuk bertenun, berbual dan
seumpamanya bagi menghilangkan kesunyian dengan syarat dia kembali tidur di
rumahnya dan syarat yang mutlak adalah keselamatannya.”
Imam al-Baihaqi meriwayatkan daripada Mujahid, katanya: “Ramai kaum
lelaki syahid di dalam peperangan Uhud. Beberapa orang wanita yang tinggal
berjiran dan suami mereka syahid datang mengadu kepada Rasulullah s.a.w. Mereka
berkata: “Ya Rasulullah, kami berasa sunyi di waktu malam. Bolehkah kami tidur
di rumah salah seorang daripada kami? Apabila siang, kami masing-masing pulang
ke rumah kami?” Baginda menjawab: “Bercakaplah di rumah salah seorang kamu
semahunya. Apabila kamu hendak tidur, pulanglah ke rumah masing-masing.”
Dr Abdul Karim mengulas hadis di atas dengan berkata: difahami daripada
hadis di atas bahawa keuzuran yang membenarkan wanita dalam iddah keluar dari
rumah bukan terbatas pada keuzuran
material sahaja, tetapi merangkumi keuzuran dari sudut kejiwaan seperti perasaan
sunyi dan keseorangan.
Setelah membawakan beberapa pandangan fuqaha’, Dr Abdul Karim Zaidan
menyimpulkan bahawa pada prinsipnya wanita di dalam iddah seharusnya tidak
keluar dari rumah kecuali kerana terpaksa dan keuzuran yang dibenarkan oleh
syara’. Syaratnya dia keluar dalam keadaan selamat dan sejahtera ke atas diri
dan maruahnya. Dan syarat keluar kerana hajat atau bekerja mencari rezeki
adalah tidak ada orang yang dapat memenuhi keperluannya.
Daripada perbincangan di atas, pada pendapat saya harus isteri ke masjid
untuk menziarahi jenazah suami dan ikut solat jenazah ke atasnya bersama dengan
ahli keluarga dalam keadaan menjaga batas pergaulan dan selamat dari fitnah dan
bahaya bencana. Adapun mengiringi hingga ke kubur, seeloknya dielakkan kerana
tidak ada keperluan dan menghormati pendapat yang mengatakan haram.
Allahu A’lam.
Jawapan disunting daripada kitab “Al-Mufassol fi Ahkam al-Mar’ah”, jilid
9
No comments:
Post a Comment