SOALAN:
Saya
menerima soalan kira-kira begini:
Dulu selalu dukung anak semasa solat.
Tapi, masa solat kat RnR, ade makcik tegur..
Makcik: awak solat dukung anak, dah
tukar pampers ke belum tu?
Aku: baru tukar makcik.
Makcik: kalau anak kencing masa awak
solat,sah ke solat?!
Makcik tu meninggalkan aku terpinga
pinga keseorangan.daaah...was2 aku...solat la aku skali lg.
From that moment, jarang dah solat
dukung anak. Kadang masyarakat kita terlalu banyak persoalan, bukan persoalan
yg memudahkan...tapi sebaliknya. Sesiapa yg ada pengetahuan mengenai fiqh
solat, boleh share ye...tq.
Minta
pencerahan ustazah. Jazakillahukhair
JAWAPAN:
Seringkali
terjadi anak-anak menangis ketika ayah atau ibu sedang menunaikan solat. Untuk meredakan
tangisan si anak, ayah atau ibu mendukungnya.
Apakah hukumnya
solat sambil mendukung anak?
Bagaimana sekiranya
anak itu memakai lampin?
Terdapat dua
persoalan di situ.
Persoalan pertama:
mendukung anak ketika solat. Dalam hal ini, terdapat sepotong hadis riwayat Al-Bukhari
dan Muslim daripada Abi Qatadah al-Ansari r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. mendukung
cucu baginda, Umamah puteri kepada Zainab binti Rasulullah s.a.w. dengan
suaminya yang bernama Abu al-‘Aas bin ar-Rabie’ ketika baginda menunaikan solat.
Apabila hendak sujud. Baginda meletakannya. Dan apabila hendak berdiri, baginda
mendukungnya. Abu Qatadah berkata: “Aku melihat Nabi s.a.w. mengimamai solat
bersama orang ramai, sedangkan Umamah beradah di atas tengguknya”
Imam an-Nawawi
berkata, hadis ini menunjukkan sah solat orang yang mendukung seorang manusia
atau haiwan yang suci seperti burung, kambing dan lain-lain. Ia juga
menunjukkan bahawa pakaian kanak-kanak serta tubuh badannya adalah suci kecuali
telah terbukti dengan yakin kenajisannya (terkena najis)
Hadis ini
juga menunjukkan bahawa perbuatan yang sedikit tidak membatalkan solat. Dan perbuatan
yang banyak yang dilakukan tidak secara berturut-turut juga tidak membatalkan.
Di samping
itu, hadis ini mengajar sifat tawaduk atau merendah diri kepada kanak-kanak dan
orang-orang-orang yang lemah, serta mengasihi dan membelai mereka.
Imam an-Nawawi
berkata lagi: perkataan “Aku melihat Nabi s.a.w. mengimamai solat bersama orang
ramai”, menjadi dalil bagi Mazhab asy-Syafie rahimahullah yang berpendapat harus
mendukung kanak-kanak lelaki dan perempuan juga haiwan yang suci di dalam solat,
sama ada solat fardhu atau sunah, menjadi imam atau makmum atau solat
bersebdirian.
Persoalan kedua:
sekiranya bayi atau kanak-kanak yang didukung itu memaki lampin yang mengandungi
najis, hal ini dihuraikan oleh Imam an-Nawawi seperti berikut:
Terdapat beberapa
pendapat ulamak mengenai orang yang solat
dalam keadaan ada najis padanya sedangkan dia lupa atau tidak mengetahuinya:
Pertama: pendapat
yana asoh (paling sahih) dalam Mazhab kita (Asy-Syafie) wajib ulang solat
tersebut. Begitu juga pendapat Abu Qallabah dan Ahmad.
Kedua:
jumhur (majority) ulamak berpendapat tidak wajib ulang. Pendapat ini diriwayatkan
oleh Ibn al-Munzir daripada Ibn Umar, Ibn al-Musayyab, Towus, ‘Atoo’, Salim bin
Abdullah, Mujahid, asy-Sya’bi, an-Nakha’ei, az-Zuhri, Yahya al-Ansori, al-Auza’ei,
Ishaq dan Abu Thur. ibn Munzir berkata: aku juga berpendapat demikian. Dan ia
juga merupakan pendapat Rabi’ah dan Malik. Ini adalah pendapat yang kuat dari
segi dalilnya dan inilah yang dipilih.
Al-Mardawi
berkata: sekiranya seseorang itu lupa atau tidak tahu ada najis semasa dia
solat, maka terdapat dua riwayat:
Pertama,
solatnya sah.inilah pendapat kebanyakan ulamak mutaakhirin, juga pendapat yang
dipilih oleh Ibn Qudamah, juga merupakan pendapat Ibn Taimiah.
Kedua,
tidak sah solatnya dan wajib ulang. Ini merupakan pendapat Mazhab Hanbali
Sheikh Ibn
Uthaimin berkata: sekiranya seseorang itu menunaikan solat sedangkan badannya,
atau pakaiannya atau tempatnya terkena najis dan dia tidak membasuhnya maka
solatnya tidak sah di sisi jumhur ulamak.
Tetapi sekiranya
dia tidak mengetahui atau dia mengetahui tetapi dia lupa untuk membasuhnya
sehinggalah dia telah selesai daripada solatnya, maka solatnya sah dan tidak wajib
ke atasnya mengulanginya.
Dalilnya
ialah Nabi s.a.w. sedang solat bersama para sahabat r.a.. tiba-tiba baginda menanggalkan
kasutnya. Maka makmumpun ikut menanggalkan kasut mereka. selesaI solat, baginda
bertanya: “kenapa kalian menanggalkan kasut?” Mereka menjawab: “Kami
melihat anda menanggalkan kasut, lalu
kamipun ikut menanggalkannya.”
Baginda
menjelaskan: “Sesungguhnya Jibril telah datang memberitahuku bahawa terdapat
najis pada kedua-dua kasutku. Lantas akupun menanggalkannya.” (Riwayat Abu
Daud)
Ini menunjukkan
bahawa solat dalam keadaan tidak mengetahui adanyanya najsi tidak batal dan
tidak wajib diulang.
Kesimpulannya,
ibu dan ayah yang hendak atau yang terpaksa mendukung anak ketika solat,
hendaklah sedaya upaya mempastikan terlebih dahulu tidak ada najis padanya. Tetapi
sekiranya anak terkencing sedangkan kita tidak mengetahuinya, maka mudah-mudahan
solat kita sah. Allahu A’lam.
No comments:
Post a Comment