SOALAN:
JAWAPAN:
Soalan mengandungi dua perkara :
pertama menyambung rambut,
kedua menanam rambut.
Menanam (transplan) rambut bagi tujuan perubatan adalah harus.
Akademi Fiqh Islam di bawah naungan
Pertubuhan Persidangan Islam yang berlangsung pada 9 hingga 14 July 2007 di
Malaysia memutuskan bahawa harus membaik pulih kecacatan yang mendatang seperti
kesan kebakaran, kemalangan, penyakit dan lain-lain. Antaranya ialah menampal
kulit, menanam rambut dan sebagainya.
Sheikh Muhammad bin ‘Uthaimin berkata:
menanam rambut untuk merawat botak adalah harus kerana ia termasuk bab
mengembalikan sesuatu kepada keadaan asal ciptaan Allah dan menghilangkan
kecacatan. Ia tidak termasuk dalam bab menambah atau mengubah ciptaan Allah.
Beliau juga bersandar kepada Hadis yang mengisahkan tentang lelaki botak yang meminta
dikembalikan rambutnya. Sebahagian teks Hadis adalah seperti berikut:
“Sesungguhnya 3 orang dari
kalangan bani Israel yang tediri dari si sopak, si botak dan si buta. Allah hendak
menguji mereka. Lalu Dia mengutuskan satu malaikat …. (diringkaskan) … Malaikat
datang menemui si botak dan bertanya “Apa yang paling engkau sukai?” Si botak
menjawab “Rambut yang cantik dan hilang botak yang menyebabkan
manusia memandang jijik kepadaku.” Lalu malaikat menyapu kepalanya, maka hilanglah
botak pada kepalanya dan diberikan rambut yang cantik…”(Riwayat al-Bukhari dan
Muslim)
Menyambung rambut dengan rambut lain biasanya dengan tujuan supaya kelihatan lebih lebat dan panjang. Ia dilakukan dengan cara:
1. Menyambung
rambut yang pendek dengan rambut orang lain.
2. Menyambung
rambut yang pendek dengan rambut sendiri yang telah digunting
3. Menyambung
rambut yang pendek dengan rambut palsu
4. Memakai
rambut palsu
Ulama sepakat bahawa menyambung rambut
dengan rambut, sama ada rambut orang lain atau rambut sendiri yang telah
dipotong adalah haram berdasarkan nas-nas berikut:
i.
daripada Abu
Hurairah r.a. Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Allah melaknat perempuan yang
menyambung rambut dan yang meminta disambung, yang membuat tatu dan yang minta
dibuatkan.” Al-Bukhari dan Muslim.
ii.
Daripada
Aisyah r.a., beliau menceritakan bahawa seorang gadis Ansar telah berkahwin.
Maka dia jatuh sakit sehingga rambutnya gugur dengan banyaknya. Keluarganya
bertanya Rasulullah s.a.w. tentang hasrat mereka untuk menyambung rambut gadis
tersebut. Baginda bersabda maksudnya: “Allah melaknat perempuan yang menyambung
rambut dan minta disambungkan.” Al-Bukhari dan Muslim
Menyambung rambut dengan sesuatu yang
bukan rambut seperti tali, benang, bulu, sutera dan sebagainya tidak haram
kerana ia tidak menyerupai rambut. Ia dipakai bukan untuk tujuan memanjangkan
rambut, sebaliknya sebagai satu bentuk perhiasan dan mencantikkan.
Memakai rambut palsu yang direka
benar-benar menyerupai rambut adalah haram sama ada dengan menyambung pada
rambut sedia ada atau disarungkan di atas kepala melindungi rambut yang asal.
No comments:
Post a Comment