Wednesday, February 26, 2020

KELEBIHAN BULAN REJAB

Soalan

Salam.

Ustazah, boleh tlg jelaskan kelebihan bulan Rejab serta kelebihan beramal di dlmnya? 
Trm kasih.

Jawapan 

Wassalam. Rejab adalah satu daripada bulan haram, iaitu bulan yang dimuliakan. Firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.” (At-Taubah 9:36

At-Tabari berkata, empat bulan haram ini sangat diagungkan dan dimuliakan oleh orang-orang Arab sejak zaman jahiliah. Mereka mengharamkan peperangan dan pembunuhan pada bulan-bulan tersebut sehinggakan jika seseorang lelaki terserempak dengan orang yang telah membunuh ayahnya sekalipun, dia tidak akan menyerangnya. Bulan-bulan itu ialah Rejab, Zul-Qaedah, Zul-Hijjah dan Muharram.

Adapun kelebihan beramal seperti puasa, solat, qiam pada hari-hari tertentu di dalam bulan tersebut, Kata al-Hafidz Ibn Hajar rahimahullah: “Tidak terdapat tentang kelebihan bulan Rejab, tentang puasanya, tentang puasa pada hari tertentu daripadanya, tentang qiam pada malam tertentu di dalamnya satu hadis sahihpun yang layak dipegang sebagai hujjah. Hadis-hadis yang secara jelas menunjukkan kelebihan bulan Rejab atau kelebihan puasanya atau puasa hari tertentu daripadanya terbahagi kepada dua bahagian, iaitu satu bahagian dhaif (lemah) dan satu bahagian lagi maudhu’ (palsu)

قال الحافظ ابن حجر رحمة الله: "لم يرد في فضل شهر رجب، ولا في صيامه، ولا في صيام شئ منه معين، ولا في قيام ليلة مخصوصة فيه حديث صحيح يصلح للحجة". و قال أيضا: "الأحاديث الصريحة الواردة في فضل رجب أو فضل صيامه أو صيام شئ منه تنقسم إلى قسمين: قسم ضعيف، وقسم موضوع" !!

رابط المادة: http://iswy.co/e49b5

No comments: