Saturday, June 28, 2008

Sapu Atas Kasut

Soalan

hai ustazah...saya ade pertanyaan nak tanya...

1.kalau hari hujan,matahari tak keluar..cuaca gelap la time tu,adakah waktu syuruk menjadi panjang,sehingga matahari terbit?

2.jika saya berada didalam hutan,dan berbekalkan air untuk berwuduk yang sedikit,bagaimanakah penyelesaian masalah saya ini, saya ada terdengar mengenai berwuduk dengan tidak membuka kasut,boleh ustazah terangkan dengan lebih jelas.

terima kasih diatas jawapan ustazah,saya berharap ia dapat membantu menyelesaikan kemusykilan saya.

Jawapan

Salam,

1. Matahari tidak kelihatan kerana mendung, bukan kerana tidak terbit. Jadi waktu syuruk tetap seperti biasa.
2. Kelonggaran untuk sapu di atas kasut bagi musafir ialah 3 hari 3 malam dan bagi yang bermukim 1 hari 1 malam. Syaratnya anda mestilah memakai kasut tersebut dalam keadaan suci daripada hadas atau dalam keadaan berwuduk. Apabila wuduk batal, kasut tersebut tidak perlu ditanggalkan untuk mengambil wuduk yang baru. Basuh semua anggota wuduk yang lain, kemudian sapu saja di atas kasut (bahagian atas sahaja).
Allahu A'lam.

No comments: