Sunday, April 5, 2009

Berkahwin Dengan Pengikut Syi'ah

Soalan:
Assalamualaikum.........
Ustazah saya ada beberapa persoalan. Di harap dapat membantu....

1)Saya ingin mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan fahaman syiah sebagaimana yg diikuti oleh ramai orang2 islam di timur tengah.Adakah ia bertentangan dgn ajaran Islam sebenar.Adakah sbg seorang pengikut Imam Syafie kita boleh mengahwini seorang yang berfahaman Syiah?

2)Mengikut apa yang saya fahami penerangan Ustazah di radio. Jika kita ingin melakukan puasa qhada' dan sunat (Syawal contohnya) bersekali. Kita hanya perlu meniatkan puasa qadha' itu sahaja.Tetapi, apa yang pernah saya dan ibu lakukan sebelum ini kami meniatkan kedua2 dan kadangkala dalam niat tersebut puasa sunat trlebih dahulu disebut barulah puasa qadha.Adakah puasa itu boleh dikira sah.Dan adakah ia dikira sbg puasa sunat atau qadha'.Perlukah kami mengkada' kembali puasa kami yang lalu.

3)Apakah batas aurat perempuan dengan adik ipar lelaki atau abg ipar dan juga dengan suami ibu saudara.

Jawapan:
wa'alaikumus-salam wr.wb.

1. kumpulan syi'ah berasal drpd orang yang menyokong Sayyidina Ali dan mendakwa beliaulah yang berhak dilantik menjadi khalifah selepas kewafatan Nabi SAW atas wasiat baginda. mereka mendakwa para sahabat telah menyelewengkan wasiat itu dan menghukum para sahabat sebagai kafir atau fasiq. banyak masalah pokok dan cabang bercanggah antara syiah dan ahli sunnah. meskipun ahli sunnah tidak pernah menganggap mereka kafir, namun sebolehnya elakkan berkahwin dengan mereka.

2. mensekalikan puasa qada' dan sunat, harus. niatnya (dalam hati) perlu disebut qada' terlebih dahulu atau sebut qada' sahaja. kalau sebut sunat dulu hanya sah untuk sunat sahaja. ertinya yang sunat boleh menumpang pada yang wajib tapi yang wajib tidak boleh menumpang pada yang sunat.

3. aurat wanita dengan adik/abg ipar dan suami emak saudara sama dengan lelaki ajnabi (bukan mahram)

No comments: