Thursday, April 9, 2009

Kelebihan Surah al-Waqi'ah

Soalan:

Apa kelebihan baca surah al-Waqiah?
kenapa kalau diamalkn takkan papa di dunia?

Jawapan:

Salam.
Ada beberapa riwayat mengenai surah al-Waqi'ah.
1. Abu Zhibyah berkata: Abdullah bin Mas'ud RA telah jatuh sakit, sakit yang membawa kepada berakhir hayatnya di dunia. Usman bin 'Affan datang menziarahinya. Usman bertanya: Apa yang membuat kamu mengaduh? Abdullah menjawab: Dosa-dosaku. Usman berkata: Apakah yang kamu teringin? Abdullah menjawab: Rahmat Tuhanku. Usman berkata lagi: Mahukah aku perintahkan seorang doktor datang merawatmu? Abdullah menjawab: Sudah ada doktor yang merawatku. Usman berkata lagi: Mahukah aku perintahkan agar dibawa hadiah (berupa harta) untukmu? Abdullah menjawab: Aku tidak perlu lagi kepada harta. Usman berkata: Ia untuk kegunaan puteri-puterimu selepas ketiadaanmu. Abdullah menjawab: Adakah engkau bimbang puteri-puteriku akan ditimpa kefakiran? Sesungguhnya aku telah menyuruh mereka membaca surah al-Waqi'ah setiap malam. Sesungguhnya aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Sesiapa yang membaca surah al-Waqi'ah setiap malam dia tidak akan ditimpa kefakiran selama-lamanya". Riwayat Ibn 'Asakir dan Abu Ya'la.
2. Jabir bin Samurah RA berkata: Rasulullah SAW solat lima waktu seperti kamu (tabi'in) solat hari ini, tetapi baginda meringankan solatnya. Solat baginda lebih ringan daripada solat kamu. Baginda membaca surah al-Waqi'ah di dalam solat subuh dan surah-surah (yang pendek) sepertinya. Riwayat Imam Ahmad.

No comments: