Monday, March 28, 2011

Wajib Pakai Tudung Labuh?

Soalan:


Salam,saya ingin bertanya, adakah seseorang perempuan itu diwajibkan untuk memakai tudung labuh sehingga menutupi dada?Saya harap dapat dijelaskan lebih lanjut mengenai perkara tersebut.terima kasih.


Jawapan:


Soalan saudari ini mungkin berpunca daripada firman Allah dalam surah an-Nur ayat 31 (وَلۡيَضۡرِبۡنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِہِنَّ‌ۖ ) yang terjemahannya (dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka;)


Menurut at Tafsir at-Tobariy, ayat ini bermaksud: wanita hendaklah melabuhkan tudungnya ke hadapan supaya menutupi rambut, leher dan subang mereka.


Dalam tafsir al-Qurtubiy menyebut bahawa sebab turun ayat ini ialah wanita-wanita pada masa itu, meletakkan tudung di atas kepala dengan mengikatnya ke belakang. Dengan cara itu telinga, leher dan dada tetap terdedah. Maka Allah perintahkan supaya tudung di bawa ke depan agar tertutup bahagian-bahagian tersebut. Ini menunjukkan dada, leher dan telinga adalah aurat yang wajib ditutup. Cara menutupnya ialah dengan tudung kerana kebiasaannya baju yang dipakai oleh kaum wanita tidak menutupi bahagian tersebut. Kadang-kadang baju yang dipakai itu ketat. Walaupun menutupi sehingga ke leher, tapi masih menonjolkan bentuk buah dada. Sebab itu lebih sempurna kalau tudung itu dilabuhkan. Kalau baju itu longgar dan tidak kelihatan seperti membungkus anggotanya, maka tidak mengapa kalau tidak dilabuhkan tudung. Apa yang penting, semua bahagian yang wajib ditutup itu tertutup. AllahuA’lam.

2 comments:

s! PeNdEk said...

saya nk tnya pkai tdung mlpasi dada wjib atw harus?klw xbwt brdosa kew??saya keliru...kdg2 saya pkai bj longgar dn bsr tp pkai bj ats prs dada...ttp brdosa?

Maznah Daud said...

kalau bahagian dada dah tertutup dengan baju yang longgar, ok la walaupun tudung tak melepasi dada