Sunday, October 23, 2011

Fadhilat Surah al-Kafirun dan Surah al-Ikhlas

Soalan

Salam ustazah,

Maaf ganggu. Saya sekadar ingin tahu kenapa dlm solat-solat sunat, selalu disuruh baca surah al-kafirun pada rakaat pertama dan al-ikhlas pada rakaat ke 2 selepas al-Fatihah. Adakah itu sunnah atau kerana fadhilat tertentu? Bagaimana kalau baca surah-surah lain?

Trm kasih ustazah di atas penjelasan. Wassalam.

Jawapan

Salam.

Terdapat riwayat bahawa di dalam solat-solat tertentu baginda s.a.w. membaca kedua-dua surah tersebut. Antaranya, Rasulullah s.a.w. membaca kedua-kedua surah tersebut di dalam solat sunat subuh sebagaimana yang diriwayatkan oleh Muslim. Ada riwayat Rasulullah s.a.w. memerintahkan agar bersolat tetapi tidak dinyatakan apakah surah yang perlu dibaca. Umapamanya Hadis mengenai solat hajat, at-Tirmizi meriwayatkan daripada Abdullah bin Abi Aufa, Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesiapa yang mempunyai hajat daripada Allah atau daripada seseorang bani Adam, maka hendaklah dia mengambil wuduk serta mengelokkan wuduknya, kemudian hendaklah dia bersolat dua rakaat. Kemudian hendaklah dia memuji Allah, berselawat ke atas Nabi, kemudian berkata:

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ سُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ أَسْأَلُكَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ وَعَزَائِمَ مَغْفِرَتِكَ وَالْغَنِيمَةَ مِنْ كُلِّ بِرٍّ وَالسَّلَامَةَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ لَا تَدَعْ لِي ذَنْبًا إِلَّا غَفَرْتَهُ وَلَا هَمًّا إِلَّا فَرَّجْتَهُ وَلَا حَاجَةً هِيَ لَكَ رِضًا إِلَّا قَضَيْتَهَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ

Dalam Hadis tersebut tidak dinyatakan apakah surah yang perlu dibaca. Ertinya boleh dibaca apa-apa surah sekalipun.

Mengapa ulamak sering menyarankan agar dibaca surah al-Kafirun dan al-Ikhlas?

Ini kerana kedua-dua surah itu mempunyai kelebihan tertentu.

Daripada Ibn Abbas r.a., surah al-Kafirun menyamai ¼ al-Quran. (Riwayat at-Tirmizi dan al-Hakim)

Dan daripada Abi Sa’eid al-Khudri r.a., Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Surah al-Ikhlas menyamai 1/3 al-Quran.”

Bayangkan kalau dalam rakaat pertama baca empat kali surah al-Kafirun dan rakaat ke dua pula baca tiga kali surah al-Ikhlas, maka kita seolah-olah telah khatam al-Quran dua kali dalam dua rakaat. Hebat bukan?

No comments: