Wednesday, September 5, 2012

WANG UNTUK MENGERJAKAN HAJI

Soalan:

Assalammualaikum ustazah.

Disini saya ingin bertanyakan soalan berkenaan wang yang digunakan untuk mengerjakan haji.

Ibu saya teringin untuk menunaikan haji. Saya telah membuat potongan gaji di Tabung haji. Memandangkan ibu saya telah berusia 67 tahun, saya kuathir beliau tidak akan merasa untuk ke Mekah, bolehkan saya membuat pinjaman peribadi untuk menghantar beliau mengerjakan haji.

Saya harap ustazah dapat mengulas soalan saya.

Sekian, terima kasih.


Jawapan:

Wa'alaikumus-salam wr.wb.

Haji hanya wajib ke atas orang yang mampu sebagaimana firman Allah Ta’ala bermaksud: “… dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk.” (Aali ’Imran:97).

Orang yang tidak mampu hingga ke akhir hayatnya, tidak wajib ke atasnya dan tidak berdosa jika dia tidak menunaikan haji.

Walaupun harus dan tidak berdosa berhutang jika kita mampu bayar (rujuk: http://zaadut-taqwa.blogspot.com/2007/05/menunaikan-haji-dengan-pembiayaan.html), tetapi Islam tidak menuntut kita berbuat demikian kerana itu membebankan diri melakukan sesuatu yang tidak diwajibkan ke atas kita.

No comments: