Soalan:
salaam
ustzah, nak tanya boleh?
bagaimana aurat kaki kita semasa tetamu
lelaki datang ke rumah kita, atau kita bermalam di rumah orang, yang ahli
rumahnya bukan muhrim kita?
Jawapan:
Salam.
Berkenaan dengan kaki, sama ada aurat
atau tidak; ulamak berbeza pendapat.
Mazhab Hanafi, menurut riwayat al-Hasan
daripada Abu Hanifah, tapak kaki (dalam bahasa Arab, perkataan al-qadam
bermaksud tapak kaki merangkumi bahagian atas, iaitu kura-kura kaki dan bawah) bukan
aurat. Maka harus mendedahkannya serta harus bagi lelaki ajnabi melihatnya.
Hujjahnya ialah apa yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a. bahawa beliau
mentafsirkan ayat (dan janganlah wanita mukminah mendedahkan perhiasannya
kecuali apa yang zahir daripadanya), maksud “apa yang zahir” yang disebut di
dalam ayat itu ialah “al-qulbu wal-fatakhah”, iaitu cincin yang dipakai dijari
kaki. Maka ini menunjukkan bahawa harus mendedahkannya kerana Allah Ta’ala
melarang wanita mendedahkan perhiasan, dan Dia mengecualikan apa yang zahir.
Dari segi lojiknya kita lihat, tapak kaki memang terdedah ketika berjalan. Maka
ia termasuk dalam anggota yang dikecualikan daripada kewajipan menutupnya.
Terdapat juga riwayat di dalam Mazhab
Hanafi yang mengatakan tapak kaki adalah aurat. Riwayat ini berpegang kepada
apa yang diriwayatkan daripada Ibn Abbas r.a. bahawa beliau mentafsirkan ayat
di atas, yang dimaksudnya dengan “apa yang zahir” ialah celak dan cincin di
jari. Maka selain daripada itu tidak harus didedahkan. Di samping itu, boleh
dikatakan keharusan membuka muka dan tangan adalah satu keperluan ketika
memberi dan menerima sesuatu. Sebaliknya, tapak kaki tidak ada keperluan untuk
membukanya. Maka ia wajib ditutup.
Pendapat muktamad dalam Mazhab Hanafi
adalah tapak kaki bukan aurat. (Ad-Durru al-Mukhtar waraddil-Muhtar)
Begitu juga pendapat yang rajih dalam
Mazhan Maliki, tapak kaki bukan aurat.
Menurut Mazhab Syafi’ei dan Hanbali,
tapak kaki adalah aurat, wajib ditutup dan tidak harus bagi ajnabi (lelaki
bukan mahram) melihatnya.
Antara dalil yang dipegang oleh pihak
yang mengatakan tapak kaki adalah aurat, Hadis yang diriwayatkan oleh
at-Tirmizi daripada Ibn Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya:
“Allah tidak melihat kepada orang yang mengheret bajunya (yang labuh) dalam
keadaan bangga,” maka Ummu Salamah bertanya, “maka apa yang harus dilakukan
oleh wanita dengan hujung bajunya?” Baginda menjawab: “Mereka hendaklah
melabuhkan sekadar sejengkal sahaja (daripada pertengahan betis)” Ummu Salamah
bertanya lagi, “Kalau begitu, akan terdedahlah tapak kaki mereka?” Baginda
menjawab: “Panjangkan sekadar sehasta sahaja. Jangan lebih daripada itu.”
Pendapat Dr Abdul Karim Zaidan, setelah
mengemukakan pandangan mazhab-mazhab, beliau cenderung kepada pendapat yang
mengatakan tapak kaki adalah aurat dan tidak harus didedahkan. Namun terdapat
kelonggaran bagi wanita yang berjalan tanpa kasut dan bekerja di sawah-sawah di
kampong atau wanita miskin yang tidak mempunyai sarung kaki untuk dipakai.
Hadis Ummu Salamah di atas menggambarkan wanita berjalan tanpa memakai sarung
kaki. Kadar yang dibenarkan hujung baju dilabuhkan menunjukkan tidak menutup
keseluruhan kaki. Kalau menutup seluruh kaki, pastinya akan menimbulkan
kesukaran untuk berjalan. Di dalam riwayat at-Tirmizi, seorang wanita bertanya
Ummu Salamah r.a. “Hujung baju saya labuh, dan saya selalu berjalan di tempat
kotor.” Ummu Salamah berkata kepada wanita itu bahawa Rasulullah s.a.w. pernah
bersabda, maksudnya: “Hujung baju yang terkena kekotoran dibersihkan oleh
tempat selepasnya (maksudnya apabila hujung baju itu melepasi tempat kotor, ia
akan jadi bersih apabila terheret di tempat yang tidak kotor).” Kisah ini
menggambarkan wanita tidak menutup seluruh kaki dengan bajunya. Allahu A’lam.
4 comments:
Assalam Ustazah, boleh bagi email address? Saya ingin berkongsi blog saya:
http://panoramainternet.blogspot.com
Terima kasih.
Assalam Ustazah, boleh bagi email address? Saya ingin berkongsi blog saya:
http://panoramainternet.blogspot.com
Terima kasih
maznah.daud@gmail.com
salam ustazah, jadi, apakah ada kelonggaran untuk soalan yang ditanyakan, apabila orang dtg ke rumah kita atau kita bermalam di rumah orang yang mempunyai lelaki yang bukan muhrim kita?
Post a Comment