Thursday, May 28, 2015

Hukum Mengamalkan Perancangan Keluarga

SOALAN

Kekangan kewangan dan tuntutan kerjaya biasanya menjadi alasan kepada pasangan suami isteri untuk mengamalkan perancangan keluarga. Tambahan pula, kini ada pelbagai teknik atau cara untuk menjarakkan anak yang disyorkan oleh doktor. Adakah perancangan keluarga dibolehkan dalam Islam? Bagaimanakah cara yang dianjurkan Islam?

JAWAPAN

Antara tujuan utama mendirikan rumahtangga ialah mendapat zuriat yang soleh dan solehah. Ini selaras dengan apa yang dianjurkan Nabi s.a.w. di mana Baginda pernah bersabda maksudnya: “Nikahilah wanita yang pengasih serta dapat melahirkan anak yang ramai. Sesungguhnya aku berbangga dengan ramainya kamu pada hari qiamat nanti.” Riwayat Ahmad dan lain-lain.
Hadis ini jelas menunjukkan bahawa Nabi s.a.w. suka umatnya mempunyai anak ramai kerana dengan kelahiran anak yang ramai bertambah ramailah umatnya yang mendokong ajaran Islam yang suci.
Di samping itu anak merupakan sebahagian daripada nikmat anugerah Allah kepada hambaNya sebagaimana dinyatakan di dalam firmanNya yang bermaksud:
Dan Allah menjadikan bagi kamu dari diri kamu sendiri pasangan-pasangan (isteri), dan dijadikan bagi kamu dari pasangan kamu: Anak-anak dan cucu-cicit, serta dikurniakan kepada kamu dari benda yang baik lagi halal; maka patutkah mereka (yang ingkar itu) percaya kepada perkara yang salah (penyembahan berhala), dan mereka kufur pula akan nikmat Allah?” (An-Nahl:72)
“Sehingga aku berkata (kepada mereka): Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Dia Maha Pengampun. (Sekiranya kamu berbuat demikian), Dia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu; Dan Dia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan Dia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya).” (Nuh:10-12)

Namun, kita sedia mengetahui bahawa anak tidak lahir dengan cara yang mudah, tersedia seperti mengambil kek dari avon. Kesulitan dan kesukaran yang dialami seseorang ibu dalam mengandung dan melahirkan anak diperakui oleh Allah Yang Maha Pencipta di dalam firmanNya yang bermaksud:
“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).” (Luqman:14)
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. Ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan susah payah. Sedang tempoh kehamilan beserta tempoh menceraikan susunya ialah dalam tiga puluh bulan.” (Al-Ahqaf:15)

Pelbagai bentuk kesukaran dan kepayahan dialami sama ada dari segi fizikal, spritual, mental dan emosinal.
Selain itu, kelahiran anak juga membawa bersamanya amanah serta tanggungjawab yang besar yang dipikulkan ke atas bahu ayah dan ibu. Mereka diamanahkan supaya mendidik anak-anak agar menjadi anak yang soleh, selamat dari siksaan api neraka. Allah Ta’ala berfirman maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu (berhala); Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.” (At-Tahrim:6)
Amanah serta tanggungjawab yang berat ini tidak mungkin dapat dilaksanakan dengan baik tanpa persediaan yang sewajarnya. Justeru, menurut Prof Dr Omran, lima keupayaan asas mesti ada  pada sesebuah keluarga Muslim: kesejahteraan fizikal, kemampuan ekonomi, keupayaan emosi, kelapangan masa dan sokongan social.

Menurut Dr. Yusuf al-Qaradawi, pada zaman Nabi s.a.w. para sahabat r. ‘anhum melakukan ‘azal untuk mengelakkan isteri mereka dari mengandung seperti dinyatakan oleh Jabir bin Abdullah r. ‘anhu: “Kami melakukan ‘azal, pada hal al-Quran masih lagi turun.” Riwayat al-Bukhari dan Muslim. Kata-kata Jabir menunjukkan bahawa perbuatan itu tidak dilarang oleh Allah dan Rasul. Namun terdapat Hadis yang melarang suami melakukan ‘azal tanpa keizinan isteri.
Mengulas perkara ini, Dr. Yusuf al-Qaradhawi berkata, larangan melakukan ‘azal tanpa izin isteri menunjukkan bahawa isu merancang keluarga seharusnya dipersetujui oleh kedua-dua pihak kerana rumahtangga merupakan perkongsian yang diasaskan di atas kerjasama dan persefahaman. Sebagai contoh, dalam urusan penyusuan anak-anak, Allah perintahkan agar ibu bapa berbincang dan mendapat persetujuan bersama, “Kemudian jika keduanya (suami isteri) mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan (yang telah dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka berdua tidaklah salah (melakukannya).” (Al-Baqarah:233)
Beliau menyatakan keadaan-keadaan yang membolehkan pasangan merancang untuk melewatkan menerima cahaya mata ialah pasangan mahu menikmati kehidupan berdua-duaan tanpa diganggu kehadiran anak-anak dalam masa yang terlalu cepat, atau kedua-duanya berkahwin dalam usia yang muda yang memang digalakkan untuk mengelakkan diri dari maksiat, atau keadaan isteri yang masih belajar dan dia mahu menumpukan perhatian kepada mempelajaran sehingga tamat.

Di dalam kitab Ihya’ Ulumud-Din, Imam al-Ghazali berkata bahawa ‘azal tidak haram dan tidak makruh tetapi khilaf aula, iaitu berlawanan dengan sesuatu yang lebih utama berdasarkan kepada niat. Di sana terdapat niat yang tidak baik dan ada juga niat yang baik. Menurutnya, antara niat yang baik ialah isteri mahu menjaga kejelitaan serta keanggunan tubuh badannya untuk memberi kepuasan kepada suaminya menikmati yang halal. Niat seperti ini adalah baik dan diterima di sisi Syara’. Begitu juga seorang yang terbeban dengan urusan mencari rezeki yang halal sehingga tiada masa untuk berehat dan seumpamanya, maka dia tidak diberatkan memaksa diri bekerja keras demi semata-mata untuk menanggung bilangan keluarga yang ramai. Cukup baginya bekerja secara sederhana menurut kemampuannya.


Sebagai kesimpulannya, Islam tidak melarang merancang keluarga dengan syarat ia dilakukan dengan niat yang baik, mendapat persetujuan kedua-dua pihak; suami dan isteri serta kaedah yang digunakan mestilah selamat dan tidak membahayakan dengan mendapat nasihat serta saranan dari doktor pakar yang amanah. Ini kerana Islam melarang apa jua yang mudarat atau yang boleh mendatangkan mudarat. Sabda Nabi s.aw. bermaksud: “Tidak ada kemudaratan dan tidak boleh memudaratkan.” Riwayat Ibn Majah dan lain-lain.

No comments: