SOALAN
Kekangan kewangan dan
tuntutan kerjaya biasanya menjadi alasan kepada pasangan suami isteri untuk
mengamalkan perancangan keluarga. Tambahan pula, kini ada pelbagai teknik atau
cara untuk menjarakkan anak yang disyorkan oleh doktor. Adakah perancangan
keluarga dibolehkan dalam Islam? Bagaimanakah cara yang dianjurkan Islam?
JAWAPAN
Antara tujuan utama
mendirikan rumahtangga ialah mendapat zuriat yang soleh dan solehah. Ini
selaras dengan apa yang dianjurkan Nabi s.a.w. di mana Baginda pernah bersabda
maksudnya: “Nikahilah wanita yang pengasih serta dapat melahirkan anak yang
ramai. Sesungguhnya aku berbangga dengan ramainya kamu pada hari qiamat nanti.”
Riwayat Ahmad dan lain-lain.
Hadis ini jelas
menunjukkan bahawa Nabi s.a.w. suka umatnya mempunyai anak ramai kerana dengan kelahiran
anak yang ramai bertambah ramailah umatnya yang mendokong ajaran Islam yang
suci.
Di samping itu anak
merupakan sebahagian daripada nikmat anugerah Allah kepada hambaNya sebagaimana
dinyatakan di dalam firmanNya yang bermaksud:
“Dan Allah
menjadikan bagi kamu dari diri kamu sendiri pasangan-pasangan (isteri), dan
dijadikan bagi kamu dari pasangan kamu: Anak-anak dan cucu-cicit, serta
dikurniakan kepada kamu dari benda yang baik lagi halal; maka patutkah mereka
(yang ingkar itu) percaya kepada perkara yang salah (penyembahan berhala), dan
mereka kufur pula akan nikmat Allah?” (An-Nahl:72)
“Sehingga aku berkata (kepada mereka):
Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Dia Maha Pengampun.
(Sekiranya kamu berbuat demikian), Dia akan menghantarkan hujan lebat
mencurah-curah, kepada kamu; Dan Dia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya
harta kekayaan serta anak-pinak; dan Dia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun
tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya).”
(Nuh:10-12)
Namun, kita sedia mengetahui bahawa anak
tidak lahir dengan cara yang mudah, tersedia seperti mengambil kek dari avon.
Kesulitan dan kesukaran yang dialami seseorang ibu dalam mengandung dan
melahirkan anak diperakui oleh Allah Yang Maha Pencipta di dalam firmanNya yang
bermaksud:
“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua
ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi
kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan
susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu
dan kepada kedua ibubapamu dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali
(untuk menerima balasan).” (Luqman:14)
“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. Ibunya
telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya
dengan susah payah. Sedang tempoh kehamilan beserta tempoh menceraikan susunya
ialah dalam tiga puluh bulan.” (Al-Ahqaf:15)
Pelbagai bentuk kesukaran
dan kepayahan dialami sama ada dari segi fizikal, spritual, mental dan
emosinal.
Selain itu, kelahiran anak
juga membawa bersamanya amanah serta tanggungjawab yang besar yang dipikulkan
ke atas bahu ayah dan ibu. Mereka diamanahkan supaya mendidik anak-anak agar
menjadi anak yang soleh, selamat dari siksaan api neraka. Allah Ta’ala
berfirman maksudnya:
“Wahai orang-orang yang
beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan
bakarannya: Manusia dan batu (berhala); Neraka itu dijaga dan dikawal oleh
malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada
Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap
melakukan segala yang diperintahkan.” (At-Tahrim:6)
Amanah serta
tanggungjawab yang berat ini tidak mungkin dapat dilaksanakan dengan baik tanpa
persediaan yang sewajarnya. Justeru, menurut Prof Dr Omran, lima
keupayaan asas mesti ada pada sesebuah
keluarga Muslim: kesejahteraan fizikal, kemampuan ekonomi,
keupayaan emosi, kelapangan masa dan sokongan social.
Menurut Dr. Yusuf
al-Qaradawi, pada zaman Nabi s.a.w. para sahabat r. ‘anhum melakukan ‘azal
untuk mengelakkan isteri mereka dari mengandung seperti dinyatakan oleh Jabir
bin Abdullah r. ‘anhu: “Kami melakukan ‘azal, pada hal al-Quran masih lagi
turun.” Riwayat al-Bukhari dan Muslim. Kata-kata Jabir menunjukkan bahawa
perbuatan itu tidak dilarang oleh Allah dan Rasul. Namun terdapat Hadis yang
melarang suami melakukan ‘azal tanpa keizinan isteri.
Mengulas perkara ini, Dr.
Yusuf al-Qaradhawi berkata, larangan melakukan ‘azal tanpa izin isteri
menunjukkan bahawa isu merancang keluarga seharusnya dipersetujui oleh
kedua-dua pihak kerana rumahtangga merupakan perkongsian yang diasaskan di atas
kerjasama dan persefahaman. Sebagai contoh, dalam urusan penyusuan anak-anak,
Allah perintahkan agar ibu bapa berbincang dan mendapat persetujuan bersama,
“Kemudian jika keduanya (suami isteri) mahu menghentikan penyusuan itu dengan
persetujuan (yang telah dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka
berdua tidaklah salah (melakukannya).” (Al-Baqarah:233)
Beliau menyatakan
keadaan-keadaan yang membolehkan pasangan merancang untuk melewatkan menerima
cahaya mata ialah pasangan mahu menikmati kehidupan berdua-duaan tanpa diganggu
kehadiran anak-anak dalam masa yang terlalu cepat, atau kedua-duanya berkahwin
dalam usia yang muda yang memang digalakkan untuk mengelakkan diri dari maksiat,
atau keadaan isteri yang masih belajar dan dia mahu menumpukan perhatian kepada
mempelajaran sehingga tamat.
Di dalam kitab Ihya’
Ulumud-Din, Imam al-Ghazali berkata bahawa ‘azal tidak haram dan tidak makruh
tetapi khilaf aula, iaitu berlawanan dengan sesuatu yang lebih utama
berdasarkan kepada niat. Di sana terdapat niat yang tidak baik dan ada juga
niat yang baik. Menurutnya, antara niat yang baik ialah isteri mahu menjaga
kejelitaan serta keanggunan tubuh badannya untuk memberi kepuasan kepada
suaminya menikmati yang halal. Niat seperti ini adalah baik dan diterima di
sisi Syara’. Begitu juga seorang yang terbeban dengan urusan mencari rezeki yang
halal sehingga tiada masa untuk berehat dan seumpamanya, maka dia tidak
diberatkan memaksa diri bekerja keras demi semata-mata untuk menanggung
bilangan keluarga yang ramai. Cukup baginya bekerja secara sederhana menurut
kemampuannya.
Sebagai kesimpulannya,
Islam tidak melarang merancang keluarga dengan syarat ia dilakukan dengan niat
yang baik, mendapat persetujuan kedua-dua pihak; suami dan isteri serta kaedah
yang digunakan mestilah selamat dan tidak membahayakan dengan mendapat nasihat
serta saranan dari doktor pakar yang amanah. Ini kerana Islam melarang apa jua
yang mudarat atau yang boleh mendatangkan mudarat. Sabda Nabi s.aw. bermaksud:
“Tidak ada kemudaratan dan tidak boleh memudaratkan.” Riwayat Ibn Majah dan
lain-lain.
No comments:
Post a Comment