Soalan:
Salam
ustazah,
Saya
ada persoalan yang memerlukan penjelasan dari ustazah, ada rakan yang
menunaikan solat fardhu 2 kali kerana katanya waktu solat kali pertama dia tak
khusyuk. Jadi persoalannya bolehkah menunaikan solat fardhu sebanyak 2 kali.
Jawapan:
Wassalam.
Khusyuk
di dalam solat adalah sesuatu yang amat dituntut. Malah Allah Ta’ala menjamin
kejayaan bagi mereka yang khusyuk di dalam solatnya sebagaimana dinyatakan di
dalam firmanNya yang bermaksud: “Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang
beriman. Iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya.” (Al-Mu’minun : 1-2)
Namun,
tidak khusyuk semasa solat tidaklah menjadikan solat itu batal. Solat tetap sah
jika sempurna rukun serta syarat-syaratnya.
Di
dalam Syarah al-Muhazzab, Imam an-Nawawi berkata: disunatkan khusyuk di dalam
solat dengan mentadabur bacaan ayat-ayat, zikir-zikir dan yang berkaitan
dengannya serta jauhi dari berfikir atau mengingati perkara-perkara yang tidak
ada kaitan dengannya. Sekiranya dia banya berfikir tentang perkara lain tidak
batal solatnya tetapi makruh… Sesungguhnya telah dinaqalkan bahawa ijmak tidak
batal. Dan telah disepakati bahawa ia adalah makruh. Antara dalil yang
menunjukkan tidak batal solat dengan sebab berfikir tentang sesuatu yang lain
ialah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w. bersabda
maksudnya: “Sesungguhnya Allah tidak mengira dosa ke atas umatku perkara yang
berligar di dalam dirinya selama dia tidak melakukan atau bercakap tentangnya.”
Riwayat al-Bukhari dan Muslim. Dan daripada Uqbah bin al-Harith r.a. katanya:
“Aku menunaikan solat Asar bersama Nabi s.a.w. Selepas memberi salam, Baginda
bangun dengan segera dan terus memasuki salah satu rumah isteri-isterinya.
Kamudian Baginda keluar dan Baginda melihat di wajah kami tanda keheranan di
atas kelakuannya bersegera tadi. Lalu Baginda menjelaskan: “Aku teringat ketika
aku sedang solat tadi terdapat seketul emas di rumah kami. Maka aku tidak suka
ia ada sampai petang atau satu malam di rumah kami. Lantas aku perintahkan
supaya emas itu dibahagi-bahagikan.” Riawayat al-Bukhari.
Selain
itu terdapat beberapa hadis lagi yang menunjukkan mengingati perkara lain di
dalam solat tidak membatalkannya.
Ulamak
berbeza pendapat dari segi hukum mengulangi solat yang tidak khusyuk. Setengah
mereka berkata sunat dan setengah yang lain berkata tidak sunat.
Pada
pendapat saya, jangan jadikan kebisaan mengulanginya kerana solat yang
diulanginya itu tidak dapat dijamin tidak berlaku apa yang dikatakan tidak
khusyuk itu. Ertinya tidak dapat dijamin bahawa solat kali ke dua dia tidak
diganggu dengan ingatan kepada perkara-perkara lain. Ini pastinya akan
mendatangkan kesusahan kepadanya dan mungkin membawa kepada penyakit waswas.
Tambahan pula, Nabi s.a.w. sendiri tidak menyuruh orang yang tidak khusyuk mengulangi
solatnya.
Apa
yang wajib dilakukan ialah berusaha sedaya mampu menyempurnakan syarat dan
rukun, kemudian cuba sedaya upaya untuk memberi tumpuan sepenuhnya kepada
setiap amalan dan bacaan di dalam solat. Selain itu, banyakkan solat-solat
sunat kerana terdapat hadis (riwayat at-Tirmizi, an-Nasae dan Ibn Majah
daripada Abu Hurairah r.a.) yang menunjukkan bahawa solat-solat sunat dapat
menampung solat fardhu jika terdapat kekurangan. Allahu A’lam.
No comments:
Post a Comment