Tuesday, June 9, 2015

HUKUM SENTUH MAHRAM


Soalan:
adakah batasan pergaulan sesama pakck sedara dan anak sedara sama seperti adik beradik kandung? Ana punya seorang pakck sedara yg hampir sebaya dgn ana dan kami sgt rapat mcm adik beradik sndri. Adakah salah utk ana berpegang tgn dgnnya? 
Apakah hukumnya pula apabila adik beradik perempuan laki bercium pipi tanda kasih syg?
Ana perlukn2 sgt2 jawapan dr ustazah. Jzkk.

Jawapan:
Bapa suadara adalah adik beradik kepada ibu atau ayah kita. Bapa sauadara juga dikira sebagai mahram, iaitu orang yang haram dinikahi.
Hukum melihat dan menyentuh mahram adalah seperti berikut:

a.    Hukum Melihat Anggota Aurat
Mahram bagi wanita tidak harus sama sekali melihat anggota aurat, iaitu di antara pusat hingga lutut sama ada dengan syahwat atau tanpa syahwat.

b.    Hukum Melihat Bahagian Badan yang Bukan Aurat
Bahagian yang bukan aurat walaupun pada asalnya harus dilihat namun ada pengecualiannya. Pada keadaan tertentu bahagian yang bukan aurat juga haram dipandang.
Harus atau haram melihat anggota seseorang adalah bergantung kepada sama ada boleh mendatangkan fitnah, membangkitkan syahwat atau tidak.
Justeru lelaki yang tidak dapat mengawal syahwatnya tidak harus memandang muka wanita yang bukan mahramnya sekalipun muka itu bukan aurat. Dia juga haram melihat wajah lelaki tampan atau lelaki lembut sekiranya pandangan itu meransang syahwatnya.

c.    Bahagian yang Harus Dilihat dan Disentuh Oleh Mahram
Jumhur ulama’ berpendapat bahawa bahagian yang boleh dilihat ialah anggota yang biasa terdedah ketika bekerja atau pakaian yang biasa dipakai ketika berada di dalam rumah. Mereka menyebut beberapa anggota seperti muka, kepala, leher, dua tangan hingga ke siku dan dua kaki hingga ke lutut. Selain daripada anggota tersebut tidak boleh dilihat kerana tidak ada keperluan untuk membukanya.

d.    Hukum Menyentuh Mahram
Anggota yang harus dilihat, maka harus disentuh.

عَنْ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ عَائِشَةَ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّهَا قَالَتْ : مَا رَأَيْتُ أَحَدًا كَانَ أَشْبَهَ كَلاَمًا وَحَدِيثًا مِنْ فَاطِمَةَ بِرَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- وَكَانَتْ إِذَا دَخَلَتْ عَلَيْهِ رَحَّبَ بِهَا وَقَامَ إِلَيْهَا فَأَخَذَ بِيَدِهَا فَقَبَّلَهَا وَأَجْلَسَهَا فِى مَجْلِسِهِ وَكَانَ إِذَا دَخَلَ عَلَيْهَا رَحَّبَتْ بِهِ وَقَامَتْ فَأَخَذَتْ بِيَدِهِ فَقَبَّلَتْهُ.

Daripada Sayidatina Aisyah r.a. katanya: “Aku tidak pernah melihat seseorang yang paling mirip dengan Nabi s.a.w. dari segi percakapan dan pertuturannya selain daripada Fatimah r.a. Apabila dia datang, Nabi s.a.w. akan mengalu-ngalukannya. Baginda bangun menyambutnya, memegang tangannya, lalu mengucupnya dan didudukkannya di tempat duduk Baginda. Dan apabila Baginda pergi ke rumah Fatimah, Fatimah memegang tangan Baginda, lalu mengucupnya”. (Riwayat al-Baihaqi)

Dalam riwayat lain ada menyebut bahawa Rasulullah SAW mencium kepala puterinya Fatimah r.a. dan Abu Bakar as-Siddiq r.a. mencium kepala puterinya Aisyah r.a.
Riwayat-riwayat yang dinyatakan di atas menunjukkan harus menyentuh dan mencium mahram dengan ciuman kasih sayang selagi mana tidak mendatangkan fitnah dan dapat mengawal diri dari syahwah.



No comments: