Thursday, May 14, 2009

Download al-Quran

Soalan

Salam ustazah,

saya ada 1 soaln nk tujukan pada ustazah...
apa hukum mendownload al-quran secare pirate,sepatutnya al-quran itu perlu dibeli tapi kami hack...kalo secara zahir,perbuatan itu sama dengan mencuri hak org..kalo kami gune sofware itu,n bace al quran ngan mengunakan sofware yg kami dowload tapa kebenaran tu..adakah amalan kte xditerima?

harap ustazah dapat membantu..
wasalam.

Jawapan

Salam

Membaca gaya soalan, saya dapat mengagak bahawa saudari sendiri menyedari perbuatan itu tidak baik. bayangkan kalau kita sendiri berpenat menghasilkan sesuatu, kemudian orang lain guna dengan senang hati tanpa minta izin dengan kita, apa perasaan kita?

Masalah sama ada amalan kita diterima atau tidak, Allah jua yang Maha Mengetahui. Kalau kita rujuk hukum fiqh, ulamak ada bincang tentang orang pergi haji dengan duit haram (hasil curi, judi atau sebagainya) solat dengan memakai pakaian yang dicuri dan seumpamanya, mereka berkata perbuatan mencuri itu adalah berdosa namun ibadah yang dilakukan adalah sah jika sempurna rukun serta syaratnya.

Jadi kalau kita ambil atau guna hak orang tanpa izin, sepatutnya kita mohon maaf dan minta halal dengan tuannya. ibadah atau amal kebaikan yang kita lakukan, mohonlah kepada Allah agar Dia menerimanya.

No comments: