Wednesday, May 20, 2009

Menonton Wayang

Soalan:

Salam Ustazah,
saya nak tanya soaln pada ustazah,harap ustazah xkeberatan nak menjawabnya..
dulu semase di malaysia,saya dan kwn2 perempuan saya ade pergi ke panggung wayang utk menonton citer2 komedi atau cartoon..
pada 1 ari ade sorg sahabat saya ckp,pergi panggung wlpn dgn kwn2 perempuan,itu samala seperti kte membiarkan diri kte bergaul bebas..pergi ke kawasan2 tertutup yg mengundang dosa..dan ada jugak yg cakap,samala mcm kte pergi disco wlpn kte hanya pergi masuk dan tidak minum bir n sbgnya..
dan kalo kte mati pada ketika itu, mati kite sia2..

disbbkan itu saya dah xpergi ke panggung wayang dgn kwn2 perempuan saya..tapi,ape hukum die sbnarnye ustazah?
saya pergi ngan kwn2 perempaun sahaje,juz tgk movie n slpas hbs movie kami pulang dgn xpk pape.
kalo kite lihat,dlm panggung tu memg bermacam ragam manusia,mereka dtg dgn tujuan masing2 yg kte sdr xtau..tapi bagaimana dengan tindakan kte yg pergi tgk movie bersama2 ngan kwn2 utk tgk movie sahaja..
wlpn movie tu bole ditonton dirumah,tapi kdg2 ada jugak terase nak keluar bersama2 kwn2..

wasalam..=)

Jawapan:

Salam,

Menurut Islam, perkara haram terbahagi kepada 2:
1. Haram lizatihi
2. Haram lighairihi
Yang pertama bermaksud pengharaman sesuatu perkara itu kerana keburukan atau kemudaratan perkara tersebut. contohnya haram minum arak, makan bangkai, mencuri, berzina, mengumpat dan sebagainya. semua itu haram kerana keburukan dan kemudaratannya kepada manusia.
Yang kedua bermaksud, sesuatu perkara yang diharamkan kerana ia boleh membawa kepada perkara yang haram atau untuk mengelak daripada berlakunya sesuatu yang haram. dengan kata lain, ia haram bukan kerana sifatnya yang buruk atau memudaratkan, tetapi kerana sesuatu sebab yang mendatang, atau ia menjadi punca/penyebab kepada sesuatu yang haram. contohnya sebiji epal yang dicuri, haram dimakan bukan kerana epal itu memudaratkan tetapi kerana ia hasil curi. Lelaki dan perempuan bukan mahram duduk berduaan di tempat sunyi, tidak bahaya tetapi perbuatan itu boleh membawa kepada zina, maka ia diharamkan.
Jadi berbalik kepada soalan anti, nak tentukan harus atau tidak perbuatan itu, perlu dilihat beberapa aspek:
1. movie yang ditonton
2. niat menonton
3. tempat menonton dan suasananya
4. implikasi semasa dan selepas menonton (contoh: tinggal solat dll).
semua faktor ini mempengaruhi keputusan yang perlu dibuat; harus atau tidak, halal atau haram.
saya harap, apa yang saya bentangkan anti boleh faham serta dapat menjadikannya sebagai landasan dalam membuat sesuatu tindakan.
wassalm

1 comment:

HijabRockers said...

mekasih atas jwpn yg ni. dah lama saya pk n yakin apa saya buat, cuma takder support je. mekasih. Assalamu'alaikum.