Thursday, May 14, 2009

Sujud Sajadah

Soalan

salam ustzh...
saya nak tanya..tentang :
1.bolehkah sujud sajadah dilakukan selain daripada waktu solat subuh hari jumaat?contohnya pada solat zohor hari sabtu atau sebagainya.
2.jika hendak melakukan sujud syukur dan sujud tilawah perlukan, mengambil wuduk terlebih dahulu?
3.apakah kelebihan melakukan sujud tilawah,sykur dan sajadah.
terima kasih ustazah kerana menjawad soalan saya ini.

Jawapan

Salam.
1. Sujud sajadah adalah sunat apabila kita membaca al-Quran dan sampai pada ayat-ayat tertentu yang disunatkan sujud, tidak kira sama ada di dalam solat atau di luar solat, solat subuh hari jumaat atau solat-solat lain. Sunat bagi orang yang membaca dan yang mendengar bacaan. Bila tiba saja pada ayat-ayat yang disunatkan sujud, sunatlah kita sujud tilawah atau sujud sajadah. Ayat-ayat itu adalah: Al-A'raf:206, ar-Ra'd:15, an-Nahl:50, al-Isra':109, Maryam:58, al-Hajj:18 dan 77, al-Furqan:60, as-Sajadah:15 (selalu dibaca waktu solat subuh hari jumaat), Sod:24, Fussilat:38, an-Najm:62, al-Insyiqaq:21, al-'Alaq:19. (semuanya 14 tempat. walau bagaimanapun, pada surah sod ayat 24 hanya sunat sujud kalau baca di luar solat sahaja. Kalau baca di dalam solat tidak harus sujud).

2. Menurut Mazhab Syafi'e, syarat sujud sajadah sama dengan syarat solat, iaitu suci dari hadas kecil dan besar, tutup aurat, mengadap qiblat dan lain-lain.

3. Semua sujud itu hukumnya sunat. Jika dilakukan dapat pahala. Jika tidak, rugilah. Tak dapat pahala.

No comments: