Soalan:
Assalammaualaikum wr.wb
Kaifa haluki ya ustazah?Afwan ya ustazah ana ada sedikit soalan yg ingin ditanya seputar aqiqah dan ibadah qurban.
Ok langsung saja sebagai seorang anak ana ingin sekali berbakti pd orang tua dan ana pernah berhajat untuk membuatkan qurban untuk ayah dan ibu,Alhamdulillah qurban untuk ibu sudah terlaksana raya haji tahun lepas,insya Allah untuk ayah di tahun ini. Persoalannya ada yg bertanya pd ana,memangnya yani da aqiqah untuk yani,dan da qurban belum tuk yani sendiri,ya dari semua pertanyaan tersebut jawabannya belum,jujur bahkan orang tua sendiri belum di aqiqah,maklumla orang tua hidup di kampung pengetahuan tentang agma pun kurang termasukla ibadah aqiqah tuk anak2nya,dengan kurangnya pengetahua dan tak adanya biaya semua anak2nya yg lahir tidak di aqiqah termasuk saya sendiri.
Jadi apa yg perlu ana lakukan sekarang,di raya haji akan datang niat qurban untuk ayah haruskah berubah? dan mohon pada ustazah memberikan solusi yg terbaik dan termudah. Syukron.
Wassalammualaikum wr.wb
Jawapan:
Wa'alaikumus-salam wr.wb.
Aqiqah dan Qurban adalah 2 ibadah yang berlainan. saya cuba jelaskan satu demi satu supaya anda faham, insya Allah.
Pertama: Qurban.
Qurban adalah binatang ternakan yang disembelih untuk taqarrub kepada Allah pada hari raya haji (10 zulhijjah) dan 3 hari tasyriq selepasanya (11, 12, 13 zulhijjah).
Hukumnya sunat muakkad (yang sangat dituntut) ke atas orang yang mampu berdasarkan Hadis riwayat al-Tirmizi dan al-Hakim daripada Aisyah r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: "Tidak ada amalan yang paling disukai Allah dilakukan oleh anak Adam pada Hari Nahar (raya haji) selain menyembelih binatang ternakan. Sesungguhnya binatang yang disembelih itu akan datang (sebagai saksi) pada Hari Qiamat nanti dengan tanduk dan kuku-kukunya. Dan darah itu sampai kepada Allah sebelum ia menitis ke bumi (menunjukkan kepantasan Allah menerima dan memberi pahala terhadap sembelihan itu). Maka senangkanlah jiwamu dalam melakukan qurban itu".
Qurban juga merupakan sunat kifayah, iaitu jika dilakukan oleh salah seorang ahli keluarga, telah mencukupi untuk yang lain.
Kesimpulannya Qurban adalah sunat, bukan wajib. Al-Baihaqiy meriwayatkan bahawa Abu Bakar dan Umar r.a. tidak melakukan Qurban kerana takut orang akan faham ianya wajib pada hal ia sunat. Ia sunat dilakukan oleh muslim yang berkemampuan, tidak sah dilakukan untuk orang lain sama ada yang masih hidup atau telah mati. Tetapi jika si mati berwasiat agar dilakukan qurban untuknya, maka sah dilakukan. (Mughni al-Muhtaj j.4, hal 282-292).
Kedua: Aqiqah
Maksud Aqiqah adalah binatang yang disembelih ketika mencukur rambut bayi yang baru lahir.
Hukumnya juga sunat muakkad kerana terdapat beberapa Hadis yang menggalakkannya. Ia disunatkan ke atas orang yang bertanggungjawab memberi nafkah kepada bayi itu. Kalau bayi di bawah tanggungan ayah, sunat ke atas ayah. Jika bayi di bawah tanggungan ibu (contoh ayah sudah meninggal atau anak zina) sunat ke atas ibu jika berkemampuan dengan hartanya sendiri. Tidak boleh dibuat aqiqah dengan harta bayi (jika bayi ada harta peninggalan ayah atau ibunya mungkin).
Waktu Aqiqah: bermula waktu diharuskan Aqiqah ialah keluar semua tubuh bayi dari perut ibunya. Jika dilakukan sebelum itu tidak dikira aqiqah. Afdhal dilakukan pada hari ke 7. Pada hari itu sunat dicukur rambut dan diberi nama.
Jika tidak mampu pada hari ke 7 maka sunat dilakukan pada bila-bila masa apabila ada kemampuan sehingga anak itu baligh. Sekiranya tidak mampu sampai anak itu baligh, maka luputlah waktunya.
Menurut pendapat ulamak Mazhab Syafi'e, sunat dibuat Aqiqah untuk diri sendiri sebagai melengkapi apa yang telah luput. (ibid. hal 293-296)
Allahu A'lam. Diharap menerangan itu dapat merungkai kekeliruan anda.
Wassalam.
No comments:
Post a Comment