Thursday, September 15, 2011

Hukum Menggunakan Bekas Non Muslim

Soalan:

Assalamualaikum wbt ustazah,

Saya ada kemusykilan, harap ustazah dpt lapangkan masa menjawabnya.
Andai kita makan di kedai2 non-muslim, adakah kita boleh makan dari pinggan mangkuk yg mungkin dihidangkan dengan daging2 khinzir?

Ada pendapat tidak perlu untuk menyertu bekas2 ini cukup sekadar basuh seperti biasa. Adakah pendapat ini boleh diterima?

Jazakillah khairan jazak ustazah

Jawapan:

Wa’alaikumus-salam wr.wb.

Terdapat beberapa Hadis sahih dan athar mengenai makan di dalam bekas orang bukan Islam. Antaranya:
1. Daripada Abi Tha’labah r.a., beliau bertanya Nabi s.a.w., “Ya Rasulullah, kami berada di negeri Ahli Kitab, lalu kami makan menggunakan bekas-bekas (periuk, pinggan dsb) mereka.” Baginda menjawab (maksudnya), “Sekiranya kamu dapati bekas lain daripada bekas mereka, jangan kamu makan dalam bekas mereka. Jika tidak, maka hendaklah kamu basuh kemudian makanlah di dalamnya.” Riwayat al-Bukhari. Di dalam riwayat Abu Daud, ada tambahan dalam kata-kata Abu Tha’labah, iaitu ada menyebut secara jelas apa yang dimasak, dimakan dan diminum oleh bukan Islam: “Kami berjiran dengan Ahli Kitab. Mereka memasak khinzir di dalam periuk mereka dan meminum arak di dalam bekas minuman mereka.”
2. Daripada Jabir bin Abdullah r.a., beliau berkata: “Kami berperang bersama dengan Rasulullah s.a.w. Antara barang mereka yang kami rampas adalah bekas-bekas makanan dan minuman. Maka kami gunakan bekas-bekas itu, dan perbuatan itu tidak dipandang suatu yang aib.” Riwayat Ahmad.
3. Daripada Anas r.a., seorang Yahudi menjemput Nabi s.a.w. makan roti yang dibuat daripada gandum, maka Rasulullah s.a.w. menyahutinya.” Riwayat Ahmad
4. Terdapat beberapa riwayat yang sahih bahawa Rasulullah s.a.w. mengambil wuduk daripada botol air seorang musyrikah dan buyung nasraniah.
5. Di dalam kitab Ighatah al-Lahfan, Ibn al-Qayyim menyatakan bahawa kaum muslimin makan daripada makanan Ahli Kitab. Umar bin al-Khattab r.a. mensyaratkan kepada Ahli Kitab yang tinggal dalam Negara Islam agar meraikan tetamu dari kalangan umat Islam yang melintasi perkampungan mereka. Beliau berkata kepada mereka (Ahli Kitab): “Berilah mereka makan daripada apa yang kamu makan.” Ini dengan sendirinya menunjukkan mereka menggunakan bekas-bekas orang bukan Islam.

Hadis-hadis dan athar di atas menunjukkan harus menggunakan bekas orang bukan Islam tetapi disunatkan membasuhnya terlebih dahulu berdasarkan suruhan Nabi s.a.w. dalam Hadis Abi Tha’labah r.a. Namun jika jelas bekas itu bernajis atau ada kesan-kesan najis, maka wajib dibasuh terlebih dahulu sebelum menggunakannya.

No comments: