Wednesday, September 28, 2011

Solat Dhuha dan Istikharah

Soalan.

Salam ustazah,
Saya ingin tahu fadhilat solat dhuha dan solat istikharah. Boleh tolong jelaskan? Syukran.

Jawapan.

Salam,
Kelebihan solat Dhuha dinyatakan di dalam sepotong Hadis sahih riwayat Muslim daripada Abu Dzar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Di atas setiap ruas sendi kamu itu wajib memberi sedekah di waktu pagi. Maka setiap satu kali tasbih satu sedekah, setiap satu kali tahmid satu sedekah, setiap satu kali tahlil satu sedekah, setiap satu kali takbir satu sedekah, menyuruh kepada makruf satu sedekah, mencegah mungkar satu sedekah. Dan cukup untuk semua itu dua rakaat yang kamu tunaikan pada waktu dhuha.”

Hadis ini jelas menunjukkan kelebihan solat dhuha. Kita bayangkan setiap pagi kita bangun dalam keadaan sihat, anggota kita dapat berfungsi dengan baik dengan adanya sendi-sendi yang telah dipasang di seluruh anggota kita berjumlah 360 sendi.

Untuk setiap sendi itu kita wajib memberi sedekah sama ada dengan bertasbih, bertahmid, bertakbir, bertahlil, mengajak kepada makruf dan mencegah yang mungkar. Namun dengan melaksanakan dua rakaat solat dhuha kita telah dikira memberi sedekah yang diwajibkan ke atas setiap sendi-sendi kita.

Solat dhuha boleh ditunaikan lebih daripada dua rakaat. Sebanyak-banyaknya adalah lapan rakaat sebagaimana riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada Ummu Hani’ r.a. bahawa Nabi s.a.w. masuk ke rumahnya pada hari pembukaan kota Mekah dan baginda solat (Dhuha) lapan rakaat. Ummu Hani’ berkata lagi, aku tidak pernah lihat solat yang lebih ringan (ringkas) daripada itu, namun baginda tetap menyempurnakan rukuk dan sujudnya.

Jika hendak lakukan lebih daripada dua rakaat, maka lakukan dengan memberi salam setiap dua rakaat. Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Solat (sunat) malam dan siang adalah dua, dua.” Riwayat Ahmad dan lain-lain.

Solat Istikharah, istikharah bermaksud memohon kebaikan atau memohon daripada Allah agar menunjukkan perkara yang baik untuk kita dalam segala urusan.

Daripada Jabir r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. mengajar kami istikharah dalam semua urusan sebagaimana baginda mengajar kami surah daripada al-Quran. Baginda bersabda (maksudnya): “Apabila kamu terfikir hendak melakukan sesuatu maka solatlah dua rakaat selain daripada solat fardu, kemudian mohonlah kepada Allah dengan berdoa, اللَّهُمَّ إنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ , وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ , … (dapatkan doa sepenuhnya dalam buku-buku panduan doa) Riwayat al-Bukhari.

Selepas melakukan solat sunat istikharah, disunatkan pula istisyarah, iaitu meminta pandangan dan nasihat daripada orang yang berilmu, ikhlas dan amanah. Allah Ta’ala memerintah RasulNya agar bermesyuarat sebagaimana dinyatakan di dalam firmanNya:
وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ (Aali ‘Imran:59)

Nabi s.a.w. seorang yang paling bijak, pintar dan mantap fikirannyapun disuruh bermesyuarat, apa lagi kita yang lemah dan serba kekurangan ini.

Shaikhul Islam Ibn Taimiah berkata, “Tidak menyesal orang yang memohon petunjuk kepada kebaikan dengan al-Khaliq dan bermesyuarat meminta pandangan daripada makhluk…”

No comments: