Friday, March 21, 2014

HUKUM MENGHADIRI JEMPUTAN WALIMATUL URUS



Soalan:

Apakah hukumnya apabila kita menerima jemputan menghadiri majlis perkahwinan? Wajibkah kita penuhi undangan tersebut? Bagaimana kalau dalam satu masa ada dua tiga kenduri yang dijalankan serentak pada hari yang sama? Bagaimana pula dengan jemputan kenduri majlis tunang atau majlis tahlil, wajibkah kita hadir?

Jawapan:

Di dalam sepotong Hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., dia mendengar Rasulullah s.a.w. telah bersabda maksudnya: “Hak muslim ke atas muslim lima perkara, menjawab salam, menziarahi yang sakit, mengiringi jenazah, menyahut panggilan (memenuhi jemputan), mendoakan ketika bersin.” Riwayat al-Bukhari dan Muslim.
Hadis ini menyatakan bahawa antara hak muslim yang mesti ditunaikan oleh muslim yang lain ialah memenuhi undangan. Undangan boleh dibahagikan kepada dua kategori:
1.    Undangan ke majlis atau kenduri perkahwinan yang dikenali sebagai walimatul urus
2.    Undangan ke majlis atau kenduri yang lain daripada walimatul urus
Undangan ke majlis perkahwinan
Majoriti ulamak berpendapat wajib dipenuhi kecuali dengan uzur yang dibenarkan oleh Syarak. Dalilnya ialah sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Seburuk-buruk makanan ialah walimah yang dihalang daripada orang yang  mengunjunginya (maksudnya orang miskin) dan diajak orang yang enggan mendatanginya (maksudnya orang kaya). Dan sesiapa yang tidak menyahut jemputan maka sesungguhnya dia telah derhaka kepada Allah dan RasulNya.” Riwayat al-Bukhari dan Muslim.
Dan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Apabila seseorang kamu dijemput menghadiri walimah, maka hendaklah dia datang.” Riwayat Malik.
Walau bagaimanapun dalam keadaan-keadaan tertentu jemputan ke walimatul urus tidak wajib dipenuhi. Antaranya apa yang  disebut oleh Imam an-Nawawi dan lain-lain adalah seperti berikut:
1.    Jika makanan yang dihidangkan tidak halal atau mengandungi syubhah
2.    Jemputan dikhususkan kepada orang-orang kaya sahaja
3.    Jemputan itu kerana takut kepada kejahatan orang yang dijemput atau kerana mengharap sesuatu daripadanya disebabkan kedudukannya. Maksudnya tuan rumah menjemput seseorang yang berkedudukan di mana jika tidak dijemput ditakuti dia akan marah atau dijemput dengan harapan orang itu akan menolongnya mendapatkan sesuatu yang dihajati. Dengan kata lain, jemputan yang tidak ikhlas, sebaliknya didorong oleh tujuan lain di sebaliknya.
4.    Terdapat  kemungkaran di dalam majlis tersebut seperti jamuan arak, tarian bogel dan sebagainya. Dalam keadaan ini jika orang yang dijemput itu mampu mengubahnya, maka dia wajib hadir kerana dua sebab, iaitu memenuhi jemputan dan mengubah kemungkaran. Jika dia tidak mampu mengubahnya, maka haram ke atasnya hadir
5.    Kehadirannya ke majlis walimah boleh mendatangkan mudarat kepadanya seperti terpaksa musafir jauh meninggalkan keluarga yang memerlukan kewujudannya di sisi, seperti meninggalkan ibu atau ayah yang sedang sakit.
6.    Jemputan tidak ditujukan kepada diri seseorang secara peribadi. Sebaliknya  jemputan itu secara umum, umapamanya diwarwarkan dalam satu majlis dan ditujukan kepada para hadirin secara umum.  
7.    Telah menyatakan keuzuran terlebih dahulu kepada yang menjemput.
8.    Isteri yang tidak mendapat keizinan suami, juga tidak wajib menghadiri walimatul urus.
Undangan ke majlis lain daripada walimatul urus
Telah dinyatakan di atas, ulamak bersepakat bahawa menghadiri walimatul urus adalah wajib. Adapun kenduri yang lain-lain, seperti majlis tunang, majlis tahlil dan sebagainya, ulamak berbeza pendapat. Menurut jumhur atau majoriti, hukumnya tidak wajib dipenuhi. Jika tidak ada keuzuran, maka sunat hukumnya.
Banyak jemputan dalam satu masa
Andai berlaku banyak jemputan kenduri pada hari yang sama, maka lihatlah pada jenis kenduri yang dijemput. Sekiranya jemputan itu ada yang wajib dan ada yang sunat, utamakan yang wajib. Jika semuanya walimatul urus yang wajib dipenuhi, maka beri keutamaan kepada yang paling hampir. Antara saudara dekat dengan suadara jauh, utamakan saudara yang dekat. Begitu juga antara jiran yang dekat dengan jiran yang jauh, utamakan jiran yang dekat. Begitulah seterusnya. 

3 comments:

musa3 said...

Menjadi kelaziman pula orang yang dijemput tidak hadir tanpa sebarang alasan. Tidak hadir , dengan memohon maaf tidak seteruk tidak hadir kemudian buat derkkk.

musa3 said...

Lebih teruk lagi jika menjadi amalan orang mesjid sendiri. Berkali2 teruk jika melibatkan imam dam bilal2 sendiri yang sepatutnya menjadi contoh kepada orang luar

shizn1t said...

Cth: Isu jarak jauh; dimana saya duduk di selangor. Tetapi kenduri kahwin diadakan di kelantan. Adakah masih wajib utk hadir?