Thursday, January 29, 2015

Selawat Ke Atas Nabi S.A.W.

Soalan:

Salam Ustazah,

Anak saudara saya bertanya kenapa hanya Nabi Muhamad disebut sebagai Rasulullah s.a.w tetapi nabi lain hanya a.s.

Diharap ustazah dapat memberi penjelasan dan jika ada beserta ayat-ayat Al-Quran.

Sekian, terimakasih.


Jawapan:

Wassalam.

Allah Ta’ala berfirman maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat  kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.” (Al-Ahzab:56)

Menurut al-Qurtubi, Allah berselawat ke atas Nabi bermaksud Allah melimpahkan rahmat dan keredhaanNya ke atas baginda.
Malaikat berselawat bermaksud berdoa dan memohon keampunan untuk baginda.
Umat berselawat maksudnya berdoa, memuliakan dan membesarkannya.

Dan firmanNya “wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya” membawa maksud Allah perintahkan hamba-hambaNya agar berselawat ke atas NabiNya, Muhammad s.a.w., tidak kepada para nabi yang lain sebagai satu penghormatan kepada baginda dan tanda kemuliaannya.
Justeru, tidak ada khilaf di kalangan ulamak bahawa selawat ke atas Nabi Muhammad  adalah fardhu sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.
Az-Zamakhsyari ditanya, selawat ke atas Nabi wajib atau sunat? Beliau menjawab: “Bukan sunat. Bahkan wajib!”

Namun ulamak berbeza pendapat tentang keadaan dan waktu bilakah selawat itu wajib.
Pertama – ada yang berpendapat wajib setiap kali nama baginda disebut. Ini berdasarkan Hadis “Sesiapa yang namaku disebut di sisinya, maka dia tidak berselawat ke atasku dia masuk neraka lalu Allah menjauhkannya.” Dan diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. ditanya tentang ayat ini (al-Ahzab:56). Maka baginda menjawab: “Ini daripada ilmu Allah yang tersimpan. Kalaulah kamu tidak bertanya, aku tidak akan memberitahunya. Sesungguhnya Allah Ta’ala mewakilkan untukku dua malaikat. Apabila aku disebut di sisi seseorang muslim dan diapun berselawat ke atasku, dua malaikat itu terus berkata: “Allah mengampunimu”. Lantas Allah Ta’ala serta para malaikatnya berkata sebagai menyahut doa dua malaikat itu: “Aamiin”. Dan jika aku disebut di sisi seseorang muslim tetapi dia tidak berselawat ke atasku, dua malaikat itu terus berkata: “Allah tidak akan mengampunimu!”. Lantas Allah Ta’ala dan para malaikatNya berkata sebagai menyahut doa dua malaikat itu: “Aamiin”.

Kedua – ada yang berpendapat wajib satu kali sahaja dalam satu majlis walaupun nama baginda disebut berulangkali.

Kesimpulannya, Allah perintahkan berselawat kepada Nabi s.a.w. secara khusus. Jadi hukumnya wajib.
Di samping itu terdapat hadis-hadis yang menunjukkan kelebihan berselawat ke atas nabi s.a.w. Antaranya baginda bersabda maksudnya: “Sesiapa yang berselawat ke atasku satu selawat, Allah selawat ke atasnya dengan satu selawat itu sepuluh kali.”
Sahl bin Abdullah berkata: “Selawat ke atas nabi Muhammad s.a.w. merupakan ibadah yang paling afdhal kerana Allah sendiri berselawat ke atasnya serta para malaikatNya, kemudian Dia perintahkan orang-orang beriman supaya berselawat. Padahal ibadah-lain tidak begitu.”


(Jawapan berdasarkan al-Jami’ li-Ahkam al-Quran oleh al-Qurtubi rahimahullah. Wafat 671 hijriah)

No comments: