Saturday, January 31, 2015

Hukum Menerima Sumbangan Non Muslim Untuk Membina Masjid

Soalan:

Assalamualaikum ustazah.. sy ingin btnya.. apakah hukum jika seseorg bkn islam seperti seorng cina misalnya ingin memberi sumbangan berupa sejumlah wang utk pembinaan sebuah masjid misalnya.. dan sumber duit tersebut tidak diketahui sumbernya.. adkah kita boleh menerima duit tersebut? jika cina tersebut ingin memberikn wang sumbngan tersebut secara ikhlas.. apakah hukumnya? dan bagaimana pula jika kita tahu sumbernya dr yg tidak halal seperti dr hasil jualan prniagaan arak misalnya.. adkh kita boleh menerima duit tersebut? apakh hukumnya juga? sy hrp ustazah dpt memberikn pnjelasan.. terima kasih ustazah. syukran jazillan.

Jawapan:

Wa’alaikumus-salam wr.wb.

Harus menerima sumabangan kewangan daripada orang bukan Islam untuk membina masjid, tidak kira sama ada harta itu daripada sumber yang halal atau haram kerana membangungkan masjid atau lain-lain kegunaan awam tidak disyaratkan daripada sumber yang halal. Menurut riwayat yang sahih, Nabi s.a.w. menerima hadiah daripada orang kafir seperti Caesar dan Cyrus.
Nabi s.a.w. juga pernah makan apa yang dihadiahkan  kepadanya oleh orang Yahudi, padahal orang Yahudi merupakan bangsa yang mengamalkan riba dan mereka tidak mengambil kira dari mana datangnya sumber pendapatan mereka. Jika kita harus menerima dan memiliki hadiah daripada mereka, maka tidak ada halangan untuk digunakan untuk membina masjis atau sebarang pembangunan untuk kepentingan umat Islam keseluruhannya.
Menurut Imam an-Nawawi di dalam kitab Syarh al-Muhazzab, Imam al-Ghazali berkata: "sekiranya seseorang mempunyai harta yang haram dan dia ingin bertaubat dan melepaskan diri daripada hartanya yang haram itu, maka sekiranya harta itu milik seseorang yang tertentu, dia wajib mengembalikan harta itu kepada tuannya atau wakilnya. Sekiranya tuannya telah meninggal dunia, wajib diserahkan kepada warisnya. Tetapi sekiranya pemilik harta itu tidak diketahui dan tidak ada harapan untuk mencarinya, maka hendaklah dibelanjakan harta itu untuk kepentingan awam sepeti membina empangan, kawalan keselamatan, masjid-masjid, membaiki jalan ke Mekah dan lain-lain seumpamanya yang mana kegunaannya boleh dimanfaatkan bersama oleh umat Islam."
Allahu A'lam



No comments: