Sunday, April 20, 2008

Patung

Soalan

Asalamualaikum Uztazah,

Saya menghiasi meja di rumah saya dengan satu patong
kuda, harimau dan beberapa ekor patong itek. Ia
semata-mata untuk hiasan. Anak saya juga mempunyai
ular diperbuat dari getah, ular diperbuat dari kain,
pelampong ikan lumba-lumba, beberbagai mainan getah
dan kayu berupa binatang-binatang.

Jika tidak keberatan dapat kiranya Ustazah menerangkan
dari segi hukum menghiasi rumah dengan hiasan tersebut
dan menyimpan permainan-permainan tersebut.

Sekian, terima kasih.


Jawapan

Asalamualaikum wr.wb.

Menurut Ibn Hajar al-'Asqalaniy di dalam kitab Fath al-Bari, bi Syarh Sahih al-Bukhariy, katanya: "Sesungguhnya gambar yang ada bayang (iaitu patung) adalah haram. Ini merupakan ijma' atau sepakat kata semua ulamak. Namun ijma' ini tidak termasuk permainan kanak-kanak. (Maksudnya, permainan kanak-kanak adalah dikecualikan).
Terdapat Hadis-hadis sahih menunjukkan Rasulullah SAW membenarkan kanak-kanak bermain dengan patung. Antaranya Hadis Riwayat Abu Daud dari 'Aisyah RA katanya: "Saya bermain dengan anak patung bersama kanak-kanak perempuan saya. Apabila Rasulullah pulang, mereka beredar. Apabila baginda keluar, mereka datang..."

No comments: