Saturday, April 26, 2008

Tangguh Kahwin Kerana Keluarga

Soalan

assalamuaalikum ustazah...

maaf mengganggu masa ustazah. saya ada persoalan untuk brtanya.apa yg sy tau islam hanya mengiktirafkan perhubungn antara muslim dgn muslimat hnya melalui perkahwinan. sekirnya saya utamakan tanggungjawab saya untuk membantu keluarga dan memikirkan soal perkahwinan dikemudian hari apa pandangan ustazah? sekarg saya sebenarnya takut untuk fikirkan pasal baitul muslim tapi sebagai sorg hambaNYa, saya tak terlepas dari fitrah utuk brkasih sayang....'la kullihal, boleh ustazah jelaskan hal ni????syukran ya ustazah....

Jawapan

Salam,
Mendirikan rumah tangga tidak bererti mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga.
Jika ada keinginan dan kemampuan untuk berkahwin, maka Rasulullah SAW menggalakkan umatnya agar segera berkahwin. Itulah jalan paling selamat untuk memelihara maruah dan kesucian diri.
Pilih pasangan berdasarkan pegangan agama, insya Allah dia boleh membantu dan memudahkan kita dalam semua urusan, termasuk berbakti kepada keluarga.

No comments: