Friday, April 18, 2008

Ria'

Soalan

Ana merupakan salah seorng pendengar setia radio ikim.fm..jd ana nak tanya ustazah tntang sifat riak...adakah sifat riak ni dlm keadaan kita sedar atau org lain yg sedar...misalnya,ana x pernah berniat utk menunjuk2 tetapi shbt ana cakap ana memang riak.Nauzubillahi min zalik...ana sedih sngt...
Jdi,apakah langkah terbaik utk jauhkan drpd sifat yg keji ni...
syukran jazilan ya ustazah...

Jawapan

salam,
ria' adalah lawan kepada ikhlas. keduanya bertapak di dalam hati, tiada siapa yang tahu melainkan Allah.
untuk mengelaknya, pertama banyakkan doa spt yg diajar Nabi SAW bermaksud (wahai Tuhanku aku berlindung denganMu drpd mensekutukanMu dengan sesuatu yg aku tidak ketahui dan aku memohon ampun sekiranya aku mensekutukanMu dengan sesuatu yg aku ketahui) boleh cari doa ini dlm Ma'thurat.
kedua sembunyikan kebaikan kita sebagaimana kita sembunyikan kejahatan.

No comments: