Sunday, April 20, 2008

Was-Was

Soalan

Assalamualaikum ustazah,
Saya ingin bertanya bagaimana untuk mengatasi masalah was-was pada diri saya terutamanya untuk solat.
Saya menghadapi masalah untuk mengangkat takbir. Saya terpaksa mengambil masa yang lama untuk angkat takbir dan niat untuk solat. Apa yang terjadi adalah bila saya angkat takbir dan sebut Allahuakbar, saya rasa kosong dalam hati saya. Jadi saya terpaksa ulang banyak kali supaya saya benar2 puas ada lintasan niat dalam hati saya. Selalu juga terjadi saya susah nak angkat tangan untuk bertakbir seolah2 tak sedia lagi.
Jadi saya berharap sangat ustazah dapat menunjukkan jalan kepada saya bagaimana untuk menghadapi masalah saya ini. Saya benar2 sedih dgn keadaan diri saya yang sukar untuk mengangkat takbir.

Sekian. Wassalam

Jawapan

Assalamualaikum,

1. memang kerja syaitan menimbulkan perasaan ragu dan was-was di dalam diri manusia. banyakkan membaca surah al-nas dan ayat 97-98 surah al-mu'minun.
2. dalam masalah niat, ada pendapat mengatakan, niat tidak mesti hadir ketika takbir. perbuatan mengambil wuduk selepas kita tahu masuk waktu, pakai telekung, bentang sejadah dan berdiri mengadap qiblat, semua itu cukup menggambarkan bahawa kita memang ada niat nak solat. jadi walaupun lafaz niat tidak hadir dalam hati ketika takbir, kita dikira sudah berniat. oleh itu mungkin mendapat ini boleh dipegang bagi membantu mengatasi masalah yang saudari hadapi. Allahu A'lam.

No comments: