Friday, April 18, 2008

Qadha' Puasa

Soalan

Askum ustazah,saya ada soalan mengenai puasa,saya telah tertinggal banyak puasa semasa waktu sekolah menengah,dan saya xpasti brapa banyak,sekarang dh umur 24tahun,jd apa yg perlu saya lakukan,dan adakah saya perlu bayar fidyah,dan bagaimana kiraanya?

Terima Kasih


Jawapan

salam.
tahniah kerana anda sedar sebelum usia lebih lanjut.
anda kena kira berapa tahun telah berlalu.
contohnya baligh umur 14.
dari usia 14 hingga sekarang 10 tahun @ 30 hari x 10 tahun = 300.
katakan setiap tahun anda tak puasa 15 hari x 10 = 150 hari. maka saudari kena qadha' 150 hari.
fidyah bagi orang yang mampu. untuk setiap 1 hari = 1 cupak dan digandakan 1 tahun satu cupak.
misalnya ramadhan 1427 saudari tinggal 10 hari. sepatutnya diqadha' sebelum ramadhan 1428. jika tidak diqadha' sebelum tiba ramadhan 1428, saudari kena bayar fidyah 10 cupak beras. jika tidak diqadha' juga sehingga tiba ramadhan 1429, maka fidyah diganda menjadi 20, begitulah seterusnya. namun puasa yang wajib diqadha' tetap 10 hari, tidak diganda.
walaubagaimanapun, jika tak mampu nak bayar fidyah, cubalah qadha' sedaya mungkin.
banyakkan istighfar supaya Allah ampunkan dosa-dosa yang lalu dan diterima segala amalan, insya Allah. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun.

No comments: