Friday, April 18, 2008

Imam Kanak-kanak

Soalan

Assalamualaikum ustazah,

saya berusia 42 tahun. saya ingin bertanyakan beberapa soalan berkaitan hukum yang menjadi kemusykilan :

1. Bab haid - setelah mandi wajib pada hari terakhir haid dan 'bersama' dengan suami di sebelah malamnya, keesokan harinya saya dapati keluar sedikit 'saki baki' darah dalam bentuk seperti keputihan dan kadangkala sedikit saringan2 halus yang berwarna coklat kemerahan. Adakah itu masih dikira darah haid? Jika ya,
i. bagaimana pula hukum saya 'bersama' dengan suami ketika itu
ii. bagaimana pula dengan solat yang saya lakukan setelah mandi wajib
iii. perlukah saya mandi dengan niat mengangkat hadas besar untuk kedua2 haid n junub serentak


2. Solat - apakah boleh sekiranya saya n anak perempuan berusia 15 tahun menjadi makmum kepada anak lelaki yang belum baligh, berusia 13 tahun memandangkan suami dan anak sulung lelaki tiada di rumah kerana bekerja dan tinggal di asrama?
Bagaimana dengan bacaannya sekiranya ada kesilapan ketika membaca fatihah dan surah lazim?

3. Bagaimana untuk mengelakkan dari gangguan dan lintasan dalaman yang menyesatkan seperti lintasan yang sentiasa mempersoalkan rukun iman dan sebagainya.
Saya hanya mampu banyakkan berzikir, membaca Quran selain solat dan diberi kekuatan menghadapinya. Saya berasa amat takut bila lintasan ini terjadi dan merasakan
apakah kerana saya melakukan dosa yang tidak saya sedari kerana sememangnya kita tak terlepas dari dosa. Apakah ayat2 yang boleh saya amalkan selain dari almathurat, ayat seribu dinar.

Terima kasih atas bantuan dari ustazah.
wassalam

Jawapan

Assalamualaikum.
1. warna kuning dan coklat yang keluar selepas hari haid, tidak dikira haid. jadi puan wajib mandi junub sahaja.
2. mengikut Mazhab Syafi'iy, sah berimam dengan kanak-kanak belum baligh. kesilapan bacaan yang tidak disengajakan tidak batal solat. seeloknya, usaha betulkan bacaannya.
3. bisikan syaitan memang sukar dielak kerana memang kerja dia nak sesatkan manusia. yang penting puan tahu itu gangguan syaitan. teruskan doa yang puan amalkan, boleh ditambah dengan doa drpd surah al-mu'minun ayat 97 dan 98.
Allahu A'lam.

No comments: