Saturday, April 26, 2008

Wudhu' Ketika Haid

Soalan

Saya mengenali puan melalui sebuah rancangan dalam IKIM.Saya ada mendengar satu slot berkenaan haid wanita baru2 ni,jadi di sini saya ingin bertanyakan beberapa soalan.

1 ) puan ada mengatakan semasa seseorang wanita kedatangan haid salah satu perkara yang tidak boleh dilakukan adalah mengambil wuduk.
oleh itu,adakah menjadi satu dosa dan kesalahan bagi saya sekiranya saya mengamalkan pengambilan wuduk juga semasa haid kerana untuk pengetahuan puan saya sudah biasa mengamalkan pengambilan wuduk tidak kira sama ada ketika waktu biasa mahupun semasa kedatangan haid seperti sebelum tidur,sebelum belajar dan biasanya setiap kali selepas saya ke tandas walaupun saya mengetahui ia tidak sah kerana saya dalam keadaan berhadas besar.
2 ) saya juga ada mendengar mengenai mandi sunat dalam keadaan haid tetapi saya ada persoalan di sini.adakah boleh wanita haid mandi sunat hari jumaat,sunat hari raya atau yang sewaktu denganya lar..

terima kasih..harap puan dapat membalasnya

Jawapan

Assalamu'alaikum wr.wb.
1. Haram dan tidak sah bagi wanita haid dan nifas bersuci daripada hadas kecil atau besar. Mengambil wuduk tujuannya sama ada mengangkat hadas kecil, ia tidak terangkat kerana adanya hadas besar, iaitu haid/mifas, atau tujuannya mengharuskan solat, ia juga tidak harus.
Apa yang saudari biasa lakukan itu mungkin kerana tidak tahu, jadi bila sudah tahu, janganlah diulang lagi.
2. Mandi sunat tujuannya adalah untuk kebersihan, menghilangkan kekotoran dan mengelak bau yang mungkin mengganggu pada jemaah, khususnya bila hadir ke masjid. Dengan kata lain, ia tidak bertujuan mengangkat hadas, Maka hukumnya harus. Allahu A'lam.

No comments: