Thursday, May 1, 2008

Aurat di dalam dan di luar Solat

Soalan

Assalamu'alaikum wm.wb.

Ustzh Maznah yg dihormati,

Saya mengikuti ruangan fiqh wanita - ustzh - pg tadi di radio ikim.

Mohon penjelasan lanjut berkenaan solat wanita yg telekongnya jarang yg menampakkan bentuk /bayang bentuk badan.
Jawapan Ustzh sebentar td yg saya faham - Solatnya SAH kerana ada perbezaan di segi aurat wanita dalam solat dan diluar solat. Selagi tak nampak KULIT, solat wanita tersbt adalah SAH.

Pertanyaan saya adalah:

(1) Mohon ustzh jelaskan dalil yg menerangkan/menyokong - kenyataan bahawa aurat wanita diluar dan didlm solat adalah berbeza sedikit.

(2) Perkara aurat diluar dan dlm solat ini adakah bersamaan / boleh diapplikasikan juga kpd Lelaki? (Maksudnya , sbg contoh: jika lelaki memakai kain / jubah pjg yg jarang- ketika solat?)


Terimakasih Ustzh di atas bantuan /penjelasan ini.

Jawapan

salam,
Apa yang saya fahami daripada perbahasan dan penulisan para fuqahak, perbezaan antara menutup aurat di dalam dan di luar solat adalah dari segi tujuannya.
Disyaratkan menutup aurat di dalam solat (walaupun bersendirian di dalam bilik) adalah kerana beradab atau tuntutan akhlak mulia, tidak layak dan tidak patut mengadap Allah dalam keadaan tidak berpakaian. sebab itu, solat dikira sah bila kita memakai pakaian yang dikira menutup aurat.
Berbeza dengan menutup aurat di hadapan ajnabiy, tujuannya ialah mengelak fitnah, menjaga maruah dan mengawal syahwah. Sebab itu mereka (fuqahak) menggariskan syarat yang lebih ketat, tidak jarang/nipis, tidak ketat, tidak keterlaluan hiasannya, tiada wangian-wangian dan seumpamanya.

Dalam kontek lelaki, bab aurat ni lebih longgar berbanding wanita, sebab itu kita tidak temui syarat-syarat seperti yang dituntut ke atas wanita. yang penting tutup dan tidak nampak kulit (badan yang perlu ditutup). Allahu A'lam.
Harap menjawab soalan saudari.

No comments: