Sunday, May 25, 2008

Keluar Darah Ketika Mengandung

Soalan

Assalamualaikum Ustazah,
Saya sedang mengandung 3 bulan dan baru-baru ni pada 15/5 yg lepas berlaku kejadian tumpah darah tetapi kandungan masih selamat. Hingga hari ini, saya masih mengalami turunan darah sedikit demi sedikit macam pengakhir datang bulan (warna coklat) sehingga terpaksa pakai pad wanita. Persoalannya, saya was-was samada dibolehkan solat waktu ini atau perlu menunggu sehingga hari kelima belas, mandi wajib dan boleh solat. Kalau saya boleh solat waktu begini, perlukah saya mandi wajib sebelum mengerjakan solat fardhu.
Semoga ustazah dapat membalas email saya ini secepat mungkin.
Sekian, terima kasih.

Jawapan

Wa'alaikumus-salam,

Dari apa yang saya faham, darah itu bukan haid kerana puan mengandung. Bukan juga nifas kerana puan belum bersalin dan tidak gugur. Jadi puan tak perlu mandi wajib. Puan wajib solat seperti biasa. Setiap kali masuk waktu solat, puan kena basuh kemaluan, pakai pad yang baru, ambil wuduk dan terus solat. Semoga kandungan puan dipelihara oleh Allah.

No comments: