Wednesday, May 21, 2008

Haid Ketika Mengerjakan Umrah

Soalan

Salam Uztazah,

Semasa dalam perjalanan tadi saya membuka siaran radio IKIM. Dari siaran itulah alamat e-mel Uztazah dapat saya rakam untuk membuat pertanyaan ini.

Anak perempuan saya yang berumur 18 tahun akan mengerjakan Umrah pada 24hb Mei, 2008. Dijangka darah haid akan keluar pada waktu tersebut, patutkah saya mengambil pil penahan darah haid dari keluar atau biarkan darah haid keluar seperti biasa.

Jawapan segera dari Uztazah amat saya harapkan memandangkan masa yang agak suntuk. Terima kasih.

Wassalam.

Jawapan

Salam,

Pertama, tahniah kerana terpilih untuk menjadi tetamu Allah Yang Maha Agung.
Harus mengambil ubat untuk menahan darah haid daripada keluar dengan syarat ubat itu berkesan dan tidak mendatangkan mudarat. Dinasihatkan rujuk doktor yang boleh dipercayai.
Kalau tidak mengambil ubat dan dibimbangi haid akan keluar, dan mungkin tidak sempat menyempurnakan umrah, harus ihram bersyarat, umpamanya ketika berihram, niatkan: saya berihram umrah dengan syarat jika datang haid, maka saya menjadi halal.
Dengan itu, jika ditakdirkan haid datang, maka dengan sendirinya puan terlepas dari ikatan ihram.
Allahu A'lam.

No comments: