Wednesday, May 21, 2008

Solat Witir

Soalan

Assalam'mualaikum wr.wb

Saya harap ustazah tak bosan dalam membaca setiap e-mail yg saya hantar, disini ada beberapa soalan yg ingin saya tanyakan mengenai :

-Sholat Witir :Disini bukannya saya tak faham, cuma ragu dan bingung mana yg lebih baik untuk diikuti (mungkin yg salah tak melaksanakannya kan ustazah ? )
Witir adalah ganjil yg biasa dilaksanakan 1,3,5 dan seterusnya, dan saya melihat kebanyakat orang melaksanakannya dengan 3 raka'at, 2 raka'at salam ditambah 1 raka'at salam.
Sewaktu saya masih belajar guru saya memberitahu bahwa witir tidak dilaksanakan seperti itu melainkan 3 raka'at sekaligus. Dengan alasan 2 raka'at sebelumnya adalah dilafazkan dengan niat ra'ataini (genap) jadi kita tak perlu melaksanakannya dgn 2 raka'at salam kemudian tambah 1 raka'at salam lagi. Bolehkah ustazah menerangkan mana sebenarnya yg harus diikuti ? dan slama ini saya melaksakannya dgn 3 raka'at satu salam skaligus.

-Bila kita sedang melaksanakan sembahyang, kemudian di tengah-tengah sajadah kita ada seorang kanak-kanak bermain atau tidur-tiduran, bolehkah kita bergerak sedikit untuk menghindari kanak tersebut ?

-Zakat : Bila seseorang itu berada di luar negara untuk jangka waktu beberapa tahun, menjelang Aidil Fitri dia kena membayar zakat fitrahnya. Saya agak keliru apakah zakat tersebut di bayar tempat negara Ia tinggal atau Ia menyuruh orang di kampungnya (negara asal) tuk membayarkan zakat fitrahnya ?

Jawapan

Wa'laikumus-salam wr.wb.

Solat Witir sekurang-kurangnya 1 rakaat dan sebanyak-banyaknya 11 rakaat. Ada pendapat mengatakan sebanyak-banyaknya 13 rakaat.
Jika seseorang melakukan lebih daripada 1 rakaat, maka menurut Mazhab Syafi'iy afdhal dilakukan secara terpisah, iaitu 2, 2 dan 1. Niatnya, aku solat witir 3 rakaat 2 salam, atau 5 rakaat 3 salam dan seterusnya.
Tetapi harus juga dilakukan secara terus 3, 5 dan seterusnya.

Boleh bergerak. Rasulullah SAW pernah solat malam, kaki 'Aisyah yang sedang tidur terlunjur di tempat sujud baginda. Bila hendak sujud, baginda mengalihkan kaki 'Aisyah kemudian sujud.

Kebanyakan fuqaha' berpendapat, afdhal sekiranya zakat diberi kepada faqir miskin ditempat pengeluar itu berada, tetapi sah jika diberikan kepada mereka yang berhajat di tempat lain.

No comments: