Friday, May 23, 2008

Cukur Bulu Kaki

Soalan

Assalamualaikum ustazah

1) Saya ingin bertanya adakah boleh kita mencukur bulu kaki yang lebat kerana kelihatan seperti lelaki?

2) Jika saya mempunyai janggut & misai yg nipis adakah boleh mencabutnya kerana saya tidak pernah mencabutnya sepanjang hidup saya, tetapi telah ditegur oleh seorang ustaz supaya saya mencukur atau mencabutnya kerana menyimpannya dikatakan serupa dengan lelaki.

Harap ustazah dapat meleraikan segala kemusykilan saya.

Terima kasih yang tidak terhingga diatas segala penjelasan ustazah.

Jawapan

Wa'alaikumus-salam wr.wb
1. Tiada larangan mencukur bulu kaki yang lebat.
2. Kata Imam al-Nawawi, jika perempuan ditumbuhi misai atau janggut, sunat baginya mencukurnya (atau buang dengan cara yang sesuai)

1 comment:

lily on the valley said...

bolehkah perempuan mencukur bulu kaki kerana ingin kelihatan cantik?